Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 48 Nr 4 (2004): Media stare i nowe

Artykuły i rozprawy

Fotografia i telenowela — dwa przykłady konstruowania rzeczywistości

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2004.48.4.4
Przesłane: 10 kwietnia 2025
Opublikowane: 15 grudnia 2004

Abstrakt

The article discusses the application of Gadamer’s concept of indistinctiveness to the photography and soap-opera. It may be quite astonishing that the same perceptual mechanism connects photography and soap-opera. We can say that this is the veristic attitude. Receivers of both media have serious problems distinguishing between performance or photographical image and the real live, between fiction and documentary. Nowadays, digital techniques of simulations allow us to create virtual reality and present it in the mass media. But it seems to be a very different case from indistinctiveness between art and real live. The game of simulation is based on the ability to produce the illusion without any connection with real, material background.

Bibliografia

  • Adorno Theodor W., 1994, Teoria estetyczna, tłum. Krystyna Krzemieniowa, PWN, Warszawa.
  • Baudrillard Jean, (2002), Precesja symulakrów, tłum. Tadeusz Komendant, w: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Maryla Hopfinger (red.), Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Bourdieu Pierre, 1984, Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, tłum. Richard Nicke, Harvard University Press, Cambridge, MA.
  • Burgin Victor, 1982, Photographic Practice and Art Theory, w: Victor Burgin (red.), Thinking Photography, Macmillan, London.
  • Carroll Noël, 1998, A Philosophy of Mass Art, Clarendon–Oxford University Press, Oxford–New York.
  • Eco Umberto, 1982, Critique of the Image, w: Victor Burgin (red.), Thinking Photography, Macmillan, London.
  • Eco Umberto, 1993, Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką, w: Audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, Jadwiga Bocheńska, Alicja Kisielewska, Mirosław Pęczak (oprac.), „Wiedza o kulturze”, cz. 4, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Eco Umberto, 1999, Czytanie świata, tłum. Monika Woźniak, Znak, Kraków, rozdz. „O zwierciadłach”.
  • Fowles Jib, 1992, Why Viewers Watch: A Reappraisal Effects of Television, Sage, Newbury Park, CA.
  • Gadamer Hans-Georg, 1993, Prawda i metoda, tłum. Bogdan Baran, Inter Esse, Kraków.
  • Gibson James J., 1972, On the Nature of Pictorial Representation, w: The Purple Perils: A Selection of James J. Gibson’s Unpublished Essays on the Psychology of Perception, www.huwi.org.gibson/pictures.php [28.02.2005].
  • Horkheimer Max, Adorno Theodor W., 1994, Dialektyka oświecenia, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, IFIS PAN, Warszawa.
  • Harrington C. Lee, Bielby Denise D., 1995, Soap Fans: Pursuing Pleasure and Making Meaning in Everyday Life, Temple University Press, Philadelphia.
  • Jodłowski Sławomir, 2002, V Ogólnopolski Festiwal Fotografii Cyfrowej, „Foto-Pozytyw”, nr 5.
  • Kłoskowska Antonina, 1980, Kultura masowa. Krytyka i obrona, PWN, Warszawa.
  • Kumor Aleksander, 1976, Telewizja. Teoria, percepcja, wychowanie, PWN, Warszawa.
  • Ligocki Alfred, 1990, Dialogi fotografii, oprac. Krystyna Łyczywek, Związek Polskich Artystów Fotografików, Szczecin.
  • Lowenthal Leo, 1957, Historical Perspectives of Popular Culture, w: Bernard Rosenberg, David M. White (red.), Mass Culture: The Popular Arts in America, Free Press, Glencoe, IL.
  • Morin Edgar,1984, Kino i wyobraźnia, tłum. Konrad Eberhardt, PIW, Warszawa.
  • Reeves Byron, Nass Clifford, 2000, Media i ludzie, tłum. Hanna Szczerkowska, PIW, Warszawa.
  • Rosenberg Bernard, 1957, Mass Culture in America, w: Bernard Rosenberg, David M. White (red.), Mass Culture: The Popular Arts in America, Free Press, Glencoe, IL.
  • Sekula Allan, 1982, On the Invention of Photographic Meaning, w: Victor Burgin (red.), Thinking Photography, Macmillan, London.
  • Shusterman Richard, 1998, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, tłum. Adam Chmielewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Webster Frank, 1980, The New Photography: Responsibility in Visual Communication, J. Calder, London.
  • Wright Terence, 1997, Fotografia: Teorie realizmu i konwencji, „Konteksty”, nr 3–4.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.