Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 54 No. 2 (2010): KULTURA – MEDIA – JĘZYK

Articles and essays

The Influence of Infantile Culture on the Consumer Society

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2010.54.2.1
Submitted: May 15, 2021
Published: June 17, 2010

Abstract

Growing consumption contributes to the creation of new consumer groups — childish parents and commercialized children. This process of turning adults into children and vice versa is reflected in dynamically developing marketing and advertising activities aimed at both target groups. Regardless of the age difference, for market experts they both present similar market behavior patterns. Traditional values have been reversed. Adverts emphasizing speed and facility are aimed at adults whereas advertising sophistication and responsibility is aimed at children. This mainly refers to some forms of promotion activity within primary, influence and future markets. Systematic consumer education for both groups seems to be a way to re-introduce a division into adults and children. It is impossible to educate children in the area in which parents and other adults are incompetent.

References

  1. Barber Benjamin R., 2008, Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, tłum. Hanna Jankowska, Muza, Warszawa.
  2. Bogunia-Borowska Małgorzata, 2006, Infantylizacja kulturowa. Adolescencja dzieci oraz infantylizacja dorosłych, w: Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  3. Buckleitner Warren, 2001, Getting Smart on Smart Toy: Ten Tips for Spotting the Winners and Losers, „Children’s Software Revue”, nr 7/8.
  4. Buijzen Moniek, Valkenburg Patti M., 2005, Parental Mediation of Undesired Advertising Effects, „Journal of Broadcasting & Electronic Media”, t. 49, s. 153–165.
  5. Comstock George, Scharrer Erica, 2007, Media and the American Child, Elsevier Science Ltd., Oxford.
  6. Dąbrowska Anna, Janoś-Kresło Mirosława, Ozimek Irena, 2005, Ochrona i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa.
  7. Dolacka-Gasparska Maria, 2005, Działalność telewizji publicznej na rzecz poprawności językowej ze szczególnym uwzględnieniem języka reklamy, w: Andrzej Markowski (red.), Sprawozdanie o stanie ochrony języka polskiego za lata 2003–2004, www.senat.gov.pl/k5/dok/dr/900/a/943.pdf [10.06.2008].
  8. Erikson Erik H., 1997, Dzieciństwo i społeczeństwo, tłum. Przemysław Hejmej, Rebis, Poznań.
  9. Foehr Ulla G., 2006, Media Multitasking among American Youth: Prevalence, Predictors and Pairings, The Henry J. Kaiser Family Foundation, Washington.
  10. Giza-Poleszczuk Anna, 2006, „W krainie konsumpcji”. Referat wygłoszony na konferencji „Moje konsumenckie ABC”, Lublin, 6 kwietnia 2006.
  11. Gunter Barrie, Furnham Adrian, 1998, Children as Consumers: A Psychological Analysis of the Young People’s Market, Routledge, London–New York.
  12. Hajdas Monika, 2006, Konsument bez metryki, „Marketing w Praktyce”, nr 4.
  13. Halawa Mateusz, 2006, Komercjalizacja dzieciństwa. Kosztorysowanie rodzicielstwa, w: Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  14. Hirsh-Pasek Kathy, Golinkoff Roberta M., 2006, How To Choose Toys for Your Baby, w: Samantha Ettus (red.), The Experts’ Guide to the Baby Years, Random House, New York.
  15. Ho Teck H., Lim Noah, Camerer Colin F., 2006, How „Psychological” Should Economic and Marketing Models Be?, „Journal of Marketing Research”, t. 43, s. 341–344.
  16. James Muriel, Jongeward Dorothy, 2003, Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień, tłum. Anna Suchańska, Rebis, Poznań.
  17. Jasielska Aleksandra, 2009, „Infantylni rodzice vs. poważne dzieci. O wzajemnych relacjach w świecie reklamy”. Referat wygłoszony na XVIII Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej „Rozwój człowieka w kontekście przemian cywilizacyjnych”, Wrocław, 14–16 czerwca 2009.
  18. Jasielska Aleksandra, Kaczmarek Lech, 2008, „Korzyści edukacyjne z zabawek interaktywnych — raport z badania” (tekst niepublikowany).
  19. Jasielska Aleksandra, Maksymiuk Renata A., 2010, Dorośli reklamują, dzieci kupują. Kindermarketing i psychologia, Scholar, Warszawa.
  20. Kolańczyk Alina, 1999, Czuję — myślę — jestem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  21. Kossowski Paweł, 1999, Dziecko i reklama telewizyjna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Gdańsk.
  22. Krawczyk Agnieszka, 2008, Dzieciństwo w wersji de luxe, „Marketing przy Kawie”, nr 208, www.marketing-news.pl/theme.php?art=719 [28.12.2008].
  23. Kunkel Dale i in., 2004, Report of the APA Task Force on Advertising and Children. Section: Psychological Issues in the Increasing Commercialization of Childhood, http://www.apa.org/releases/childrenads.pdf [20.05.2008].
  24. Lindstrom Martin, 2005, Dziecko reklamy, tłum. Agnieszka Monika Kawalec, Świat Książki, Warszawa.
  25. Linn Susan, 2004, Consuming Kids: The Hostile Takeover of Childhood, The New Press, New York–London.
  26. Lisowska-Magdziarz Małgorzata, 2000, Bunt na sprzedaż. Przemysł muzyczny — reklama — semiotyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  27. Maison Dominika, 1999, Aktywator kontra ceramidy, „Charaktery”, nr 7.
  28. Maison Dominika, Rudzińska Joanna, 2009, Jak z pieniędzmi radzą sobie dzieci?, „Marketing w Praktyce”, nr 5.
  29. Maruszewski Tomasz, 1996, Psychologia poznawcza, Polskie Wydawnictwo Semiotyczne, Warszawa.
  30. McNeal James U., 1992, Kids as Customers: A Handbook of Marketing to Children, Lexington Books, New York.
  31. McNeal James U., 1998, Kids’ markets, „American Demographics”, t. 20, s. 36–42.
  32. Moen Phyllis, Spencer Donna, 2006, Converging Divergences in Age, Gender, Health, and Well-Being: Strategic Selection in the Third Age, w: Robert H. Binstock i in. (red.), Handbook of Aging and the Social Sciences, Elsevier, Oxford.
  33. Nęcka Edward, 2001, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  34. Nęcka Edward, Orzechowski Jarosław, Szymura Błażej, 2006, Psychologia poznawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  35. Pondel Hanna, 2007, Wykorzystanie koncepcji ekomarketingu w rynkowej walce o klienta, „Zeszyty Naukowe Gnieźnieńskiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Menedżerskiej”, nr 1.
  36. Postman Neil, 1994, The Disappearance of Childhood, Vintage Books, New York.
  37. Ritzer George, 2000, Makdonaldyzacja społeczeństwa, tłum. Sławomir Magala, Muza, Warszawa.
  38. Ryłko-Kurpiewska Anna, 1997, Bohater z bajki, „Aida Media”, nr 12.
  39. Schor Juliet B., 2004, Born to Buy, Scribner, New York.
  40. Staszyńska Katarzyna M., 2005, Różne twarze polskich konsumentów, www.euroinfo.org.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=149&Itemid=66 [23.03.2009].
  41. Szlendak Tomasz, 2005, Leniwe maskotki i rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety, Jacek Santorski & Co, Warszawa.
  42. Szlendak Tomasz, Kozłowski Tomasz, 2008, Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  43. Wenglorz Justyna (red.), 2006, Wykorzystanie nowych mediów przez młodzież w Polsce — wyniki międzynarodowego projektu badawczego Mediappro, Nowa Era, Warszawa.
  44. White James E., 2006, The Disappearance of Childhood… and More, „Serious Times”, nr 1.
  45. Zurbriggen Eileen i in., 2007, Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls, http://www.apa.org/pi/wpo/sexualization.html [15.04.2009].

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.