Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 69 No. 1 (2025): Sociology of children and childhood

Articles and essays

A new trend in research with children — participatory research: ethical and methodological dilemmas: Etyczne i metodologiczne dylematy

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2025.69.1.2
Submitted: June 29, 2024
Published: March 21, 2025

Abstract

The article’s author aims to present her own doubts and challenges, both methodological and ethical, that appeared during the course of designing research with the participation of children. The research involved interested school pupils putting together a school autobiography, in the form of a diary: “My school day”. Their task was to describe what was going on at school and how their day at school looked. The research questions focused on issues connected to being a child, to school seen and described from the viewpoint of a pupil. When designing the study, the author referred to the latest trends in biographical and participatory studies involving children, and a modern interpretation of Korczak’s concept. The goal was to give voice to the children, to enable them to freely express their own opinions regarding the difficulties of being a child at school. The author asks about dilemmas questioning the ethicality of studies with the participation of children. She provides examples of possible answers and solutions, while also posing questions about matters which — in her opinion — still generate difficulty when conducting research with children.

References

  • Babicka-Wirkus Anna, Groenwald Maria, 2018, Głos dziecka w przedszkolu — między swobodą wypowiedzi a milczeniem, „Problemy Wczesnej Edukacji, nr 1, s. 95–104.
  • Ben-Arieh Asher, 2005, Where Are the Children? Children’s Role in Measuring and Monitoring Their Well-Being, „Social Indicators Research”, t. 74(3), s. 573–595.
  • Boyden Jo, Ennew Judith, 1997, Children in Focus — a Manual for Participatory Research with Children, Save the Children Sweden.
  • Brzozowska-Brywczyńska Maja, 2014, Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 49, s. 11–27.
  • Brzozowska-Brywczyńska Maja, 2017, Ryba, która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, nr 2, s. 45–64.
  • Bunio-Mroczek Paulina, 2021, Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 4.
  • Christensen Pia, James Allison, 2008, Research with Children: Perspectives and Practices, Routledge, New York.
  • Clark Jill, 2004, Participatory Research with Children and Young People: Philosophy, Possibilities and Perils, „Action Research Expeditions”, t. 4 (November).
  • Corsaro William A., 2015, The Sociology of Childhood, Sage, London.
  • Dahl Tove Irene, 2014, Children as Researchers: We Have a Lot to Learn, w: Gary B. Melton i in. (red.), The SAGE Handbook of Child Research, Sage, London, s. 593–618.
  • Dróżka Wanda, 2002, Od pewności ku refleksyjności w zawodzie nauczycielskim. Przyczynek do dyskusji, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 135–151.
  • Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David, 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, tłum. Elżbieta Hornowska, Zysk i S-ka, Poznań.
  • Greig Anne, Taylor Jayne, MacKay Tommy, 2013, Doing Research with Children: A Practical Guide, Sage, London.
  • Habashi Janette, 2013, Children Writers: Methodology of the Rights-Based Approach, „International Journal of Children’s Rights”, t. 21(1), s. 12–24.
  • Hamby Sherry L., Finkelhor David, 2000, The Victimization of Children: Recommendations for Assessment and Instrument Development, „Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry”, t. 39(7), s. 829–840.
  • Hammersley Martyn, Atkinson Paul, 2000, Metody badań terenowych, tłum, Sławomir Dymczyk, Zysk i S-ka, Poznań.
  • Jarosz Ewa, 2018, Dziecięce obywatelstwo — między prawami dziecka a rzeczywistością, „Pedagogika Społeczna”, nr 4, s. 183–194.
  • Jarosz Ewa, 2020, Ewolucja dyskursu o partycypacji społecznej dzieci, „Przegląd Krytyczny”, nr 1, s. 21–32.
  • Johnson Vicky, 2009, Children’s Autonomous Organisation: Reflections from the Ground, w: Nigel Thomas (red.), Children, Politics and Communication. Participation at the Margins, Policy Press, Bristol, s. 32–48.
  • Kamiński Marek, 1985, Gry więzienne, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Kellett Mary, 2005, How to Develop Children as Researchers: A Step-by-Step Guide to Teaching the Research Process, Paul Chapman, London.
  • Kellett Mary, 2010, Rethinking Children and Research: Attitudes in Contemporary Society, Bloomsbury Publishing, New York.
  • Korczak Janusz, 2017, A Child Right to Respect, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa.
  • Liamputtong Pranee, 2007, Researching the Vulnerable: A Guide to Sensitive Research Methods, Sage, Thousand Oaks–New Delhi–London.
  • Lundy Laura, 2007, ‘Voice’ Is Not Enough: Conceptualizing Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child, British Educational Research Journal, t. 33(6), s. 927–942.
  • Łaciak Beata, 1998, Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
  • Łukasik Joanna, 2012, Pamiętniki: w kręgu zainteresowań polskich badaczy: historia — tradycja — kontynuacja, „Debata Edukacyjna”, nr 5, s. 55–63.
  • Maciejewska-Mroczek Ewa, 2018, Badanie grupowe z udziałem dzieci. Aspekty etyczne i praktyczne, w: Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann (red.), Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Markowska-Manista Urszula, Kołaczek Małgorzata, Talewicz Joanna (red.), 2024, Raport: Jesteśmy nigdzie. Sytuacja dzieci romskich z Ukrainy w świetle badań partycypacyjnych w społeczności, Fundacja w Stronę Dialogu, UNICEF, Warszawa.
  • Mason Jan, Danby Susan, 2011, Children as Experts in Their Lives: Child Inclusive Research, „Child Indicators Research”, t. 4, s. 185–189.
  • Mayall Berry, 2000, The Sociology of Childhood in Relation to Children’s Right, „The International Journal of Children’s Rights”, t. 8(3), s. 243–259.
  • Mikiewicz Piotr, 2005, Społeczne światy szkół średnich: od trajektorii marginesu do trajektorii elit, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
  • Moczydłowski Paweł, 1988, „Drugie życie” w instytucji totalnej, Uniwersytet Warszawski, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Warszawa.
  • Nairn Agnes, Clarke Barbie, 2011, Researching Children: We Are Getting It Right? A Discussion of Ethics, „International Journal of Market Research”, t. 54(2), s. 177–198.
  • Panter-Brick Catherine, 2002, Street Children, Human Rights, and Public Health: A Critique and Future Directions, „Annual Review of Anthropology”, t. 31(1), s. 147–171.
  • Radlińska, Helena, 1961, Pedagogika społeczna, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków.
  • Shier Harry, 2015, Children as Researchers in Nicaragua: Children’s Consultancy to Transformative Research, „Global Studies of Childhood”, t. 5(2), s. 206–219.
  • Smolińska-Theiss Barbara, 2010, Rozwój badań nad dzieciństwem, „Chowanna”, nr 1, s. 13.
  • Smolińska-Theiss Barbara, 2013, Spuścizna pedagogiczna Janusza Korczaka. Pytania o uniwersalność i aktualność idei, w: Barbara Smolińska-Theiss (red.), Rok Janusza Korczaka. Nie ma dzieci — są ludzie, BRPD, Warszawa.
  • Smolińska-Theiss Barbara, 2014, Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls, Kraków.
  • Smolińska-Theiss Barbara, 2018, Pedagogika społeczna — pedagogika społecznie zaangażowana.
  • Wokół inicjatyw i ruchów społecznych, „Pedagogika Społeczna”, nr 4, s. 9–16.
  • Wajszczyk Katarzyna, 2017, Meandry badań etnograficznych w szkole, „Jakościowe Badania Pedagogiczne”, nr 2, s. 132–155.
  • Winiarski Mikołaj, 2015, Szkoła środowiskowa i jej obecność w edukacji równoległej, permanentnej i środowiskowej, „Pedagogika Społeczna”, nr 3, s. 53–76.
  • Witeska-Młynarczyk Anna, 2018, Etyka dnia codziennego w badaniach etnograficznych z dziećmi z diagnozą ADHD. Opis warstwowy, w: Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann (red.), Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Wyka Anna, 1993, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
  • Zakrzewska-Manterys Elżbieta, 1995, Down i zespół wątpliwości, Semper, Warszawa.
  • Zalewska-Królak Aleksandra, 2020, Partycypacja dzieci w badaniach społecznych — wprowadzenie do zagadnienia, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 74, s. 75–94.
  • Ziman John, 1968, Społeczeństwo nauki, tłum. Ewa Krasińska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Zwiernik Jolanta, 2018, Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny, „Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja”, nr 1, s. 25–41.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.