Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 49 Nr 3 (2005)

Artykuły i rozprawy

Bogaćcie się i korzystajcie z życia! Przedsiębiorczość i konsumpcja w dyskursie prasowym początków transformacji

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2005.49.3.6
Przesłane: 22 października 2024
Opublikowane: 20 września 2005

Abstrakt

The author discusses the propaganda of capitalism in the press discourse from the years 1989–1991, based on an analysis of texts published in the Warsaw daily Gazeta Wyborcza and the Polish weekly Wprost. The rhetoric of transition (or “transformation”) that is used there encouraged people to be entrepreneurial (mainly through the presentation of model individuals) and helped form consumer attitudes. The author presents the image of the early stages of reform that was conveyed in the press, and its reflection in sociological studies; the autorepresentation of entrepreneurs in the press discourse; distinctions between the different possibilities offered by consumerism and the problems of postsocialist advertising, as well as the paradoxes of early capitalism as revealed in this press discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.