Tom 71 Nr 2 (2018): Jak mówić o Unii Europejskiej?
W poszukiwaniu nowej opowieści o Europie
Obecność przekazu Komisji Europejskiej w polskich mediach społecznościowych
Instytut Obywatelski w Warszawie
Abstrakt
W artykule omówiono rolę mediów społecznościowych jako nowego kanału komunikacji działań i polityk Unii Europejskiej. Autor analizuje szybko rosnącą pozycję platform społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter i YouTube, w ekosystemie medialnym. Ich znaczenie w kreowaniu opinii i ustalaniu agendy debaty jest omawiane w kontekście teorii głębokiej mediatyzacji: relatywnie nowej, interdyscyplinarnej koncepcji, łączącej perspektywy socjologii i nauk o mediach.Na podstawie analizy aktywności mediów społecznościowych Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce autor analizuje aktywność KE w nowych kanałach po rozpoczęciu nowej korporacyjnej kampanii komunikacyjnej we wrześniu 2016 r. Wyniki badania wskazują, że – wbrew intuicji – znaczący wzrost aktywności Komisji w mediach społecznościowych nie nastąpił. Analiza pozwoliła jednak wychwycić zmianę o pozytywnym charakterze: podniosła się jakość zaangażowania użytkowników w treści publikowane przez Komisję Europejską.
Bibliografia
- Boomgarden H.G. et al., Across Time and Space: Explaining Variation in News Coverage of the European Union, “European Journal of Political Research” 2013, No. 52.
- Couldry N., Hepp A., The Mediated Construction of Reality, Polity Press, Cambridge 2017.
- de Vreese C., Communicating Europe, Foreign Policy Centre, British Council Brussels, 2003, 8, .
- Desmet P., Spanje J. van, de Vreese C., Discussing the Democratic Deficit: Effects of Media and Interpersonal Communication on Satisfaction with Democracy in the European Union, “International Journal of Communication” 2015, No. 9.
- Jurczyszyn Ł., Stefański A., Informacja o wynikach badania jakościowego wśród młodzieży na temat: “Różnić się nie oznacza nienawidzić się. Mniej wrogości poprzez wiedzę o prawach człowieka i dialog”, Rzecznik Praw Obywatelskich, 2017, <http://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Raport_z_badan_RPO_Roznic_sie_nie_znaczy_nienawidzic.pdf>.
- Lindgren S., Digital Media & Society, Sage, London 2017.
- Meyer R., Mark Zuckerberg Says He’s Not Resigning, “The Atlantic”, 9 IV 2018, <https://www.theatlantic.com/technology/archive/2018/04/mark-zuckerberg-atlantic-exclusive/557489>.
- Niklewicz K., We Need to Talk about the EU: European Political Advertising in the Post-Truth Era, Wilfried Martens Centre for European Studies, Brussels 2017.
- Popielawska J., Szyszko J., Narracja o Unii Europejskiej, Fundacja im. Stefana Batorego, December 2017, <http://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Otwarta%20Europa/Czesc%201%20-%20Narracja%20o%20UE.pdf>.
- Shearer E., Gottfried J., News Use Across Social Media Platforms 2017, Pew Research Center, September 2017.
- Stroeker N., van der Graaf A., Buiskool B.-J., Communicating “Europe” to Its Citizens: State of Affairs and Prospects, European Parliament, Directorate-General for Internal Policies, Policy Department B: Structural and Cohesion Policy, November 2014.
- Taylor P., European History Hovers Close to Reverse Gear, Reuters, <https://www.reuters.com/article/us-britain-eu-history-analysis-idUSKCN0Z5087>.
- Valentini C., Political Public Relations in the European Union: EU Reputation and Relationship Management Under Scrutiny, “Public Relations Journal” 2013, Vol. 7, No. 4.
- Vliegenthart R. et al., News Coverage and Support for European Integration 1990−2006, “International Journal of Public Opinion Research” 2008, Vol. 20, No. 4.
Downloads
Download data is not yet available.