Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 65 Nr 1 (2021): THE SOCIAL AND CULTURAL CONSEQUENCES OF THE COVID-19 PANDEMIC

Artykuły i rozprawy

A Win for the Middle Class? A Qualitative Study Mapping “Benefits” from the National Quarantine

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2021.65.1.1
Przesłane: 21 czerwca 2021
Opublikowane: 22.03.2021

Abstrakt

Coraz częściej podkreśla się, że pandemia COVID-19 — tak jak wcześniejsze kryzysy zdrowia publicznego — w różnym stopniu wpływa na sytuację życiową grup o odmiennych statusach społecznych. Na podstawie danych z pierwszej fali jakościowego badania podłużnego (marzec 2020), zgromadzonych techniką indywidualnych wywiadów pogłębionych prowadzonych online, autorki przedstawiają nieoczywiste korzyści z wiosennej kwarantanny, dostrzeżone przez przedstawiciele polskiej klasy średniej. Zyski zmapowano w czterech obszarach: zysk czasu i regeneracja, troska o relacje, rozwój kompetencyjny i zawodowy, przestrzeń na refleksję uwzględniającą globalną perspektywę. Wykazano, że mimo poczucia destabilizacji i niepewności klasa średnia w czasie pandemii COVID-19 dzięki swoim kapitałom korzysta ze zmiany i stara się nią zarządzać, a nie biernie się jej poddawać. Percepcja sytuacji jako poważnej i troska o zdrowie najbliższych nie zaburza ogólnego poczucia komfortu i doceniania sytuacji osobistej, rodzinnej i zawodowo-finansowej. Obawy związane z doświadczeniem ryzyka są równoważone wymogiem samoregulacji i proaktywności.

Bibliografia

  1. Adam, Barbara. 1990. Time and Social Theory. Cambridge: Polity Press.
  2. Ahmed Syed Faraz, Ahmed A. Quadeer, Matthew R. McKay. 2020. “Preliminary Identification of Potential Vaccine Targets for the COVID-19 Coronavirus (SARS-CoV-2) Based on SARS-CoV Immunological Studies.” Viruses 12(3): 254.
  3. Beck, Ulrich. 1992. Risk Society: Towards a New Modernity. London: Sage.
  4. Bengtsson, Tommy, Martin Dribe, Björn Eriksson. 2018. “Social Class and Excess Mortality in Sweden during The 1918 Influenza Pandemic.” American Journal of Epidemiology 187(12): 2568–2576.
  5. Bolin, Bob, Liza C. Kurtz. 2018. “Race, Class, Ethnicity, and Disaster Vulnerability.” In: Handbook of Disaster Research. Springer. Cham: 181–203.
  6. Bowleg, Lisa. 2020. “We’re Not All in This Together: On COVID-19, Intersectionality, and Structural Inequality.” American Journal of Public Health (doi: 10.2105/AJPH.2020.305766).
  7. Buler, Marta, Pustułka Paula (in review, preprint available). “Pregnancy and Childbirth During the COVID-19 Epidemic in Poland: Qualitative Evidence from Expert Interviews.” BMC Pregnancy and Childbirth.
  8. Cava, Maureen et al. 2005. “Risk Perception and Compliance with Quarantine During the SARS Outbreak.” Journal of Nursing Scholarship 37: 343–348.
  9. Chatzitheochari, Stella, Sara Arber. 2009. “Lack of Sleep, Work and The Long Hours Culture: Evidence from the UK Time Use Survey.” Work, Employment and Society 23(1): 30–48.
  10. Chen, Jarvis T., Nancy Krieger. 2020. “Revealing the Unequal Burden of COVID-19 by Income, Race/Ethnicity, and Household Crowding: US County versus Zip Code Analyses.” Journal of Public Health Management and Practice 27: S43–S56.
  11. Crenshaw, Kimberle. 1990. “Mapping the margins: Intersectionality, identity politics, and violence against women of color.” Stanford Law Review 43: 1241–1299.
  12. Crow, Graham. 2002. Social Solidarities: Theories, Identities and Social Change. Philadelphia: Open University Press.
  13. Domański, Henryk. 2000. Hierarchie i bariery społeczne w latach dziewięćdziesiątych. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
  14. Domański, Henryk. 2009. “Stratyfikacja a system społeczny w Polsce.” Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny LXXI, no. 2: 381–395.
  15. Domański, Henryk. 2012. Polska klasa średnia. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
  16. Dragano, Nico et al. 2020. Higher Risk of COVID-19 Hospitalization for Unemployed: An Analysis of 1,298,416 Health Insured Individuals in Germany, MedRxiv (doi.org/10.1101/2020.06.17.20133918).
  17. Drozdowski, Rafał, Maciej Frąckowiak, Marek Krajewski, Małgorzata Kubacka, Piotr Luczys, Ariel Modrzyk, Łukasz Rogowski, Przemysław Rura, Agnieszka Stamm. 2020. Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z drugiego etapu badań (https://issuu.com/wydzialsocjologiiuam/docs/zycie_codzienne_w czasach_pandemii._raport_z_ drug [29.11.2020]).
  18. Fulcher, James, Scott John. 1999. Stratification and Power Sociology. OUP Higher Education Division.
  19. Furceri, Davide et al. 2020. “Will Covid-19 affect inequality? Evidence from past pandemics.” Covid Economics 12(1): 138–157.
  20. Gdula, Maciej, Przemysław Sadura. 2012. Style życia i porządek klasowy w Polsce. Warszawa: Scholar.
  21. Goodhart, Darlene. 1985. “Some psychological effects associated with positive and negative thinking about stressful event outcomes: Was Pollyanna right?” Journal of Personality and Social Psychology 48(1): 216–232 (https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.1.216).
  22. Grotowska-Leder, Jolanta, Katarzyna Roszak. 2016. Sandwich generation? Wzory wsparcia w rodzinach trzypokoleniowych. Na przykładzie mieszkańców dwóch gmin województwa świętokrzyskiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  23. Kilkey, Majella, Louise Ryan. 2020. “Unsettling Events: Understanding Migrants’ Responses to Geopolitical Transformative Episodes through a Life-Course Lens.” International Migration Review (https://doi.org/10.1177/0197918320905507).
  24. Kościńska, Justyna, Monika Helak, Małgorzata Łukianow. 2020. „Polacy w obliczu przymusowej izolacji. Polskie społeczeństwo w okresie pandemii COVID-19 na podstawie konkursu Pamiętniki Pandemii” (prezentacja online 19.10.2020).
  25. Kirschenbaum, Alan. 2006. “Families and Disaster Behavior: A Reassessment of Family Preparedness.” International Journal of Mass Emergencies and Disasters 24(1): 111–143.
  26. Krzemiński, Ireneusz. 2011. Wielka transformacja. Zmiany ustroju w Polsce po 1989. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ŁośGraf.
  27. Kubisiak, Andrzej, Beata Pilichowska, Marcin Ganclerz. 2017. Barometr Rynku Pracy 2017 (https://www.workservice.com/pl/Centrum-prasowe/Raporty/Barometr-Rynku-Pracy [30.11.20]).
  28. Latack, Janina, Dozier Janelle. 1986. “After the Ax Falls: Job Loss as a Career Transition.” The Academy of Management Review 11(2): 375–392 (https://doi.org/10.2307/258467).
  29. Link, Bruce G., Jo Phelan. 1995. “Social Conditions as Fundamental Causes of Disease.” Journal of Health and Social Behavior (extra issue): 80–94.
  30. Major, Lee Elliot, Stephen Machin. 2018. Social Mobility: And Its Enemies. London: Penguin UK.
  31. Marroquín, Brett, Vera Vine, Reed Morgan. 2020. “Mental Health during the COVID-19 Pandemic: Effects of Stay-at-Home Policies, Social Distancing Behavior, and Social Resources.” Psychiatry Research 293: 113419.
  32. Mirowsky, John, Ross E. Catherine. 2005. “Education, Learned Effectiveness and Health.” London Review of Education 3(3): 205–220.
  33. Neale, Bren. 2019. What Is Qualitative Longitudinal Research? London: Bloomsbury Publishing. Ostrowska, Antonina. 2009. Zróżnicowanie społeczne a zdrowie. Warszawa: IPiSS.
  34. Palska, Hanna. 2002. Bieda i dostatek: o nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: IFiS PAN.
  35. Pellowski, Jennifer A. et al. 2013. “A Pandemic of the Poor: Social Disadvantage and the US HIV Epidemic.” American Psychologist 68(4): 197.
  36. Pfefferbaum, Betty, Schonfeld David, Flynn Brian et al. 2012. “The H1N1 Crisis: A Case Study of the Integration of Mental and Behavioral Health in Public Health Crises.” Disaster Med Public Health Preparedness 6(1): 67–71.
  37. Popyk, Angelika, Pustulka Paula, 2021 (w druku). “Transnational Communication between Children and Grandparents during the COVID-19 Lockdown: The Case of Turkish Immigrant Children in Poland.” Journal of Family Communication.
  38. Raciborski, Łukasz. 2012. Stan zdrowia. In: Anna Giza, Małgorzata Sikorska. Współczesne społeczeństwo polskie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: 103–138.
  39. Rosa, Hartmut. 2003. “Social Acceleration: Ethical and Political Consequences of a Desynchronized High-Speed Society.” Constellations 10(1): 3–33.
  40. Sadura, Przemysław. 2017. Państwo, szkoła, klasy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  41. Saldaña, Johnny. 2009. Longitudinal Qualitative Research: Analyzing Change through Time. Oxford: AltaMira Press.
  42. Savage, Mike et al. 2013. “A New Model of Social Class? Findings from The BBC’s Great British Class Survey Experiment.” Sociology 47(2): 219–250.
  43. Savage, Mike. 2015. Social Class in the 21st Century. London: Penguin.
  44. Sikorska, Małgorzata. 2019. Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce — rekonstrukcja codzienności. Warszawa: Scholar.
  45. Tarlov, Alvin R. 1996. Social determinants of health: the sociobiological translation. In: David Blane, Eric Brunner, Richard Wilkinson (eds). Health and social organization: towards a health policy for the 21st century. London: Routledge: 71–93.
  46. Turner, Jonathan H. 2000.The Formation of Social Capital. In: Partha Dasgupta, Ismail Serageldin (eds.). Social Capital: A Multifaceted Perspective. Washington, D.C.: World Bank Publications: 94–146.
  47. Weill, Joakim A. et al. 2020. “Social Distancing Responses to COVID-19 Emergency Declarations Strongly Differentiated by Income.” Proceedings of the National Academy of Sciences 117(33): 19658–19660.
  48. Wilkinson, Richard G. 1999. “Income Inequality, Social Cohesion, and Health: Clarifying the Theory—A Reply to Muntaner and Lynch.” International Journal of Health Services 29(3): 525–543.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.