Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 68 Nr 3 (2024)

Artykuły i rozprawy

Patchwork Gothic in Polish Vampire Films

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2024.68.3.6
Przesłane: 1 maja 2024
Opublikowane: 19 września 2024

Abstrakt

The article explores the emergence of Gothic elements in Polish cinema, specifically in the realm of vampire films. Despite the Polish literary market being saturated with horror, Polish cinema has conspicuously shied away from the genre for decades. However, the popularity of Hollywood Gothic cinema has influenced the once-hermetic Polish film industry, leading to the inclusion of classic Gothic themes, characters, and visuals in Polish vampire films. The article delves into the history of Polish horror cinema, and its relation to Hollywood Gothic cinema, whilst focusing on the vampire aspect of horror. In addition, it highlights the concept of “patchwork Gothic”, which involves blending elements of western and Slavic cultures, aesthetics and characters. By analysing two Polish vampire films, I Like Bats (1985) and The Lullaby (2010), in reference to the notion of patchwork Gothic, the author argues that the combination of disparate cultural influences creates a unique and dynamic interpretation of the Gothic genre in Polish cinema.

Bibliografia

  1. Belford Barbara, 1996, Bram Stoker: A Biography of the Author of Dracula, Knopf, New York.
  2. Buckly Chloe, 2013, Patchwork Gothic (https://www.lancaster.ac.uk/beyondtwilight/patchworkarticle.php [access: July 3, 2024]).
  3. Carroll Noël, 1999, Horror and Humor, “The Journal of Aesthetics and Art Criticism. Aesthetics and Popular Culture”, 57(2): 145–160 (https://prettydeep.files.wordpress.com/2013/01/horror-and-humor.pdf [access: 03.07.2024]). DOI: https://doi.org/10.1111/1540_6245.jaac57.2.0145
  4. Clery Jerry E., 2002, The Genesis of Gothic Fiction, in: Jerrold Hogle (ed.), The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 21–39. DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521791243.002
  5. Culture.pl, Diabeł (https://culture.pl/pl/dzielo/diabel-rez-andrzej-zulawski [access: 03.07.2024]).
  6. Dudziński Robert and Michał Wolski (ed.), 2018, Leksykon (mniej znanych) filmów wampirycznych. Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”, Wrocław.
  7. Dunn-Mascetti Manuela, 2010, Świat wampirów. Od Draculi do Edwarda, Pruszyński i S-ka, Warszawa.
  8. Gazda Grzegorz, Agnieszka Izdebska and Jarosław Płóciennik (ed.), 2002, Wokół gotycyzmów: wyobraźnia, groza, okrucieństwo, Universitas, Kraków.
  9. Gemra Anna, 2008, Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  10. Gromov Vladimir, 2017, Oh, the Horror! Polish Horror Movies Under Communism (https://culture.pl/en/article/oh-the-horror-polish-horror-movies-under-communism [access: 03.07.2024]).
  11. Has-Tokarz Anita, 2002, Motyw wampira w literaturze i filmie grozy, in: Grzegorz Gazda, Agnieszka Izdebska and Jarosław Płóciennik (ed.), Wokół gotycyzmów: wyobraźnia, groza, okrucieństwo, Universitas, Kraków, pp. 167–178.
  12. Heller-Nicholas Alexandra, 2022, I Like Bats (Fantasia Fest 2022) (https://awfj.org/blog/2022/07/12/i-like-bats-fantasia-fest-2022-review-by-alexandra-heller-nicholas [access: 03.07.2024]).
  13. Hogle Jerrold, 2002, Introduction: The Gothic in Western Culture, in: Jerrold Hogle (ed.), The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 1–20. DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521791243.001
  14. Holte James, 1997, Dracula in the Dark. The Dracula Film Adaptations, Greenwood Press, London.
  15. Janion Maria, 2002, Wampir. Biografia symboliczna, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  16. Kracauer Siegfried, 2004, From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film, Princeton University Press, Princeton.
  17. Lubelski Tadeusz, 2009, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy konteksty, Videograf II, Chorzów.
  18. Majer Artur, 2014, Kino Juliusza Machulskiego, Wydawnictwo Kwieciński, Bielsko-Biała.
  19. Morrissette Jason J., 2013, Marxferatu: The Vampire Metaphor as a Tool for Teaching Marx’s Critique of Capitalism (https://www.cambridge.org/core/journals/ps-political-science-and-politics/article/marxferatu-the-vampire-metaphor-as-a-tool-for-teaching-marxs-critique-ofcapitalism/1990E750B8DE51FF7B173F6B12F9C1A3 [access: 03.07.2024]).
  20. Snodgrass Mary Ellen, 2005, Encyclopedia of Gothic Literature, Facts on File inc., New York.
  21. Spooner Catherine, 2017, Post-Millennial Gothic: Comedy, Romance and the Rise of Happy Gothic, Bloomsbury Academic, London.
  22. Stoker Bram, 2016 [1897], Dracula. Penguin Random House, London.
  23. Walecki Krzysztof, 2023, Od szeptu w krzyk. Medium (1985) (https://film.org.pl/a/od-szeptu-w-krzyk-medium-1985-najlepszy-polski-horror-w-historii [access: 03.07.2024]).
  24. Wolski Michał, 2016, Władysław Draguła i jego świta, czyli krótki przegląd polskich bohaterów wampirycznych, in: Robert Dudziński, Kamil Kowalczyk, Joanna Płoszaj, Groza w kulturze polskiej, Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”, Wrocław, pp. 83–102.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 19 20 21 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.