Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 69 Nr 1 (2025): Socjologia dzieci i dzieciństwa

Artykuły i rozprawy

Dziecko jako podmiot ekonomiczny? New childhood studies a spółdzielczość dziecięca według Janusza Korczaka

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2025.69.1.5
Przesłane: 13 lipca 2024
Opublikowane: 21 marca 2025

Abstrakt

Współczesne childhood studies, nawet jeśli problematyzują hasła „odzyskiwania” dziecięcego głosu i zwracają uwagę na polityczne uwikłania związane z wzmacnianiem pozycji dzieci w sferze publicznej, stosunkowo rzadko kładą nacisk na dziecko jako podmiot ekonomiczny. Dziecko w świecie rynkowych zależności ciągle postrzegane jest przede wszystkim jako przedmiot opresji, nie zaś podmiot: jako istota zagrożona z jednej strony biedą i ekonomicznym wykorzystaniem, z drugiej zaś – konsumeryzmem. Stosunkowo rzadko badania społeczne sięgają po dziecięce praktyki ekonomiczne oraz wyobrażenia dotyczące tego, czym jest pieniądz, wymiana rynkowa, własność oraz solidarne dzielenie się dobrami. Sfera ekonomiczna postrzegana jest we współczesnych narracjach kulturowych jako ta, w której dziecko nie może lub nie powinno wyrażać się w sposób sprawczy. W świecie późnego kapitalizmu, w rzeczywistości rosnącej infiltracji wszelkich instytucji kulturowych przez mechanizmy globalnych rynków wyłączanie dziecka jako podmiotu ze sfery ekonomii jest zastanawiające. Owa niewidoczność dziecka jako podmiotu ekonomicznego, a także lekceważenie jego praktyk gospodarczych związanych z cyrkulacją nie tylko pieniędzy, towarów i pracy, ale także dóbr mających dla młodych niekoniecznie rynkową wartość jest zjawiskiem nowoczesności. Zjawisko to po raz pierwszy, jak sądzę, ujawnił w swoich tekstach Janusz Korczak/Henryk Goldszmit. Tekst omawia jego koncepcje ekonomicznej, a dokładnie spółdzielczej sprawczości dzieci na tle historii idei ekonomicznych polskiego międzywojnia.

 

Bibliografia

  • Abramowski Edward, 1912, Czym mają być związki przyjaźni, „Społem”, nr 6.
  • Abramowski Edward, 2009, Związki przyjaźni, w: Edward Abramowski, Braterstwo, solidarność, współdziałanie. Pisma spółdzielcze i stowarzyszeniowe, Stowarzyszenie „Obywatele Obywatelom”, Łódź.
  • Błesznowski Błażej, Bilewicz Aleksandra, 2020, Socjologia stosowana. Od teorii socjologicznej do instytucji wspólnego działania, w: Błażej Błesznowski, Aleksandra Bilewicz (red.), Socjologia stosowana. Tradycje naukowe polskiego kooperatyzmu XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa, s. V–LXXI.
  • Bońkowski Szczepan Eugeniusz, 1919, Kooperatywa uczniowska, Nasz Sklep, Warszawa.
  • Bucholc Marta, 2012, Konserwatywna utopia kapitalizmu. Etyczne iluzje międzywojennego kupiectwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Cała Alina (red.), 2003, Ostatnie pokolenie. Autobiografie polskiej młodzieży żydowskiej okresu międzywojennego ze zbiorów YIVO Institute for Jewish Research w Nowym Jorku, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
  • Chałasiński Józef (red.), 1980, Pamiętniki nauczycieli: w 75-lecie ZNP, wybór tekstów Władysław Gańko i in., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  • Dąbrowski Franciszek, 1936, Spółdzielnie uczniowskie, Nasza Księgarnia, Warszawa.
  • Giegusiński Lejzor, 2003, Moje przeżycia, w: Alina Cała (red.), Ostatnie pokolenie. Autobiografie polskiej młodzieży żydowskiej okresu międzywojennego ze zbiorów YIVO Institute for Jewish Research w Nowym Jorku, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
  • Hobsbawm Eric, 2018, Wiek skrajności. Spojrzenie na krótkie XX stulecie, tłum. Julia Kalinowska-Król, Marcin Król, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
  • James Adrian, James Allison, 2008, Key Concepts in Childhood Studies, Sage, Los Angeles.
  • James Allison, Jenks Chris, Prout Alan, 1998, Theorizing Childhood, Polity Press, London.
  • Jedlicki Jerzy, 2009, Inteligencja wymyśla się sama, „Przegląd Polityczny” nr 96, s. 63–69.
  • Jenner Władysław, 2017, Nowe platformy rozwoju ruchu spółdzielczego w Polsce, w: Filip Karol Leszczyński (red.), Spółdzielczość jako organizacja gospodarcza w II RP. Wybór pism, Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 194–210.
  • Kehily Mary J. (red.), 2008, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, tłum. Marek Kościelniak, Wydawnictwo WAM, Kraków.
  • Kijek Kamil, 2017, Dzieci modernizmu. Świadomość, kultura i socjalizacja polityczna młodzieży żydowskiej w II Rzeczypospolitej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Kluge Roman, 1914, Kooperatywa w szkole, Związek Stowarzyszeń Spółdzielczych, Warszawa.
  • Korczak Janusz, 1993, Prawo dziecka do szacunku, w: Dzieła, t. 7, Instytut Badań Literackich, Warszawa.
  • Korczak Janusz, 1994, Bankructwo małego Dżeka, w: Dzieła, t. 9, Instytut Badań Literackich, Warszawa (I wyd.: Towarzystwo Wydawnicze „Bluszcz”, Warszawa 1924).
  • Korczak Janusz, 2003, O gazetce szkolnej, w: Dzieła, t. 11, vol. 1, Instytut Badań Literackich, Warszawa.
  • Kubicka Joanna, 2016, Na przełomie. Pozytywiści warszawscy i pomoc własna, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Lasch Christopher, 1977, Haven in a Heartless World: The Family Besieged, Basic Books, New York.
  • Mencwel Andrzej, 1990, Etos lewicy: esej o narodzinach kulturalizmu polskiego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Ossowska Maria, 1985, Moralność mieszczańska, Ossolineum, Wrocław.
  • Pilica Jan, 2017, Czy zwycięży kooperacja?, w: Filip Karol Leszczyński (red.), Spółdzielczość jako organizacja gospodarcza w II RP. Wybór pism, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Rapacki Marian, 2017, Program gospodarczy spółdzielczości spożywców, w: Filip Karol Leszczyński (red.), Spółdzielczość jako organizacja gospodarcza w II RP. Wybór pism, Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 211–232.
  • Spyrou Spyros, 2018, Disclosing Childhoods: Research and Knowledge Production for a Critical Childhood Studies, Palgrave Macmillan, London.

Downloads

Download data is not yet available.