Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 61 No. 3 (2017): AUTOETNOGRAFIA

Articles and essays

The Religious Memory of Local Communities: The Example of Jedwabne

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2017.61.3.10
Submitted: April 28, 2021
Published: July 10, 2017

Abstract

This article looks on Jedwabne and the debate on Polish involvement in the Holocaust from the perspective of the Jedwabians. The author shows that until the erection of the national monument to the murdered Jews in Jedwabne in 2001, the Jedwabians’ memory of their Jewish neighbors was a part of local memory. Jedwabians commemorated the Jews in accordance with their frames of memory. The point is that the people in Jedwabne are first of all a members of parish community, so their memory is religious in nature. This has a profound effect on their relationship to the past and their perception of the role of monuments and memorials. By reconstructing the history of the erection of selected monuments in Jedwabne, the author shows which events of the past Jedwabians want to commemorate and what social function is played by memory of the commemorated events. She also considers to what degree memory of the group’s past lies at the base of the Jedwabians’ contemporary identity.

References

  1. Białczak Adam, 2002, Krzyże i kapliczki przydrożne zachodniej Kurpiowszczyzny, „Zeszyty Naukowe OTN”, t. XVI.
  2. Bikont Anna, 2004, My z Jedwabnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  3. Czyżewski Marek, 2008, Debata na temat Jedwabnego oraz spór o „politykę historyczną” z punktu widzenia analizy dyskursu publicznego, w: Sławomir M. Nowinowski, Jan Pomorski, Rafał Stobiecki (red.), Pamięć i polityka historyczna. Doświadczenia Polski i jej sąsiadów, Instytut Pamięci Narodowej, Łódź.
  4. Czyżewski Marek, 2009, Polski spór o „Strach” Jana Tomasza Grossa w perspektywie „pośredniczącej” analizy dyskursu, „Studia Socjologiczne”, nr 3.
  5. Etkind Alexander, 2013, Warped Mourning: Stories of the Undead in the Land of the Unburied, Stanford University Press, Stanford.
  6. Forecki Piotr, 2008, Spór o Jedwabne. Analiza debaty publicznej, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań.
  7. Forecki Piotr, 2010, Od Shoah do „Strachu”. Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  8. Geertz Clifford, 2005, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. Maria M. Piechaczek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  9. Gross Jan Tomasz, 2000, Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka, Fundacja Pogranicze, Sejny.
  10. Halbwachs Maurice, 2008 [1925], Społeczne ramy pamięci, tłum. Marcin Król, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  11. Kaczmarek Olga, 2015, Jedwabne — wiedza obrzeży, „Kultura Współczesna”, nr 3.
  12. Kurkowska-Budzan Marta, 2002, Imaging Jedwabne. The Symbolic and the Real, „Polish Sociological Review”, nr 1 (137), s. 113–117.
  13. Kurkowska-Budzan Marta, 2004, My Jedwabne, w: Antony Polonsky, Joanna B. Michlic (red.), Jedwabne Controversy, Princeton University Press, Princeton–Oxford.
  14. Kurkowska-Budzan Marta, 2008, Jedwabne and Wizna. Monuments and Memory in the Łomża Region, „Polin. Studies in Polish Jewry”, t. 20, s. 244–270.
  15. Mac Jerzy Sławomir, 2001, Homo jedvabicus. Stodoła w Jedwabnem po raz wtóry zgorzała w płomieniach polskiego piekła, „Wprost”, 22 lipca.
  16. Madurowicz Mikołaj, 2002, Sfera sacrum w przestrzeni miejskiej Warszawy, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.
  17. Nijakowski Lech M., 2006, Domeny symboliczne: Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Scholar, Warszawa.
  18. Nora Pierre, 1989, Between Memory and History: Les Lieux de Memoire, „Representations”, nr 26, s. 7–24.
  19. Nora Pierre, 2007, Czas pamięci, „Respublika Nowa”, nr 7 (153).
  20. Nowicka Magdalena, 2014, Dynamika pamięci publicznej. Debata wokół książki Jana Tomasza Grossa a wybrane spory o pamięć zbiorową, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3.
  21. Parandowska Janina, 2001, Liczenie szkieletów. Agnieszka Arnold, autorka filmu „Sąsiedzi”, „Polityka”, nr 15.
  22. Stefanek Stanisław, 2001, Miłość buduje historię, „Ziemia Łomżyńska”, nr 6.
  23. Szpociński Andrzej, 2003, Miejsca pamięci, „Borussia”, nr 29.
  24. Tokarska-Bakir Joanna, 2004, Rzeczy mgliste, Fundacja Pogranicze, Sejny.
  25. Törnquist-Plewa Barbara, 2003, The Jedwabne Killings: A Challenge for Polish Collective Memory, w: Karlsson Klas-Görnan, Ulf Zander (red.), Echoes of the Holocaust: Historical Cultures in Contemporary Europe, Nordic Academy Press, Lund.
  26. Urbaniak Jakub, 2015, Religion as Memory: How Has the Continuity of Tradition Produced Collective Meanings? — Part One, „HTS Teologiese Studies/Theological Studies”, t. 71, nr 3.
  27. Wolentarska-Ochman Ewa, 2006, Collective Remembrance in Jedwabne: Unsettled Memory of World War II in Postcommunist Poland, „History and Memory”, t. 18 (1), s. 152–178.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 38 39 40 41 42 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.