Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 50 No. 1-2 (2006): Więzi i uczucia

Articles and essays

Mind And Life: A Dialogue for Emotional Health

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2006.50.1-2.13
Submitted: January 4, 2024
Published: March 30, 2006

Abstract

The text relates to the attempt of constructing the common framework for the development of positive emotions by the world of science and buddhism. Scholars and buddhists (including the XIVth Dalai Lama) are trying to draw upon the practical and theoretical output of both traditions within the Mind and Life Institute conference. As a result of such dialogue we witness the emergence of therapeutic programs using the techniques of buddhist meditations (various traditions of this religion) in psychological clinics as well as pain and stress management centers. Buddhist meditation may complement rich plethora of methods used by western psychologists.

References

  1. Averill James R., 1998, Nieodpowiednie i odpowiednie emocje, w: Paul Ekman, Richard J. Davidson (red.), Natura emocji, tłum. Bogdan Wojciszke, GWP, Gdańsk.
  2. Brown Daniel i in., 1997, Harmonia światów. Rozmowy z Dalajlamą, tłum. Janusz Margański, Limbus, Bydgoszcz.
  3. Claxton Guy, 1994, Buddyzm codzienny, tłum. Paweł Piasecki, Pusty Obłok, Warszawa.
  4. Dalajlama, 2000, Etyka na nowe tysiąclecie, tłum. Adam Kozieł, Politeja, Warszawa.
  5. Dalajlama, 2002, Dobroć, mądrość i wgląd, tłum. Henryk Smagacz, Wydawnictwo A, Kraków.
  6. Davidson Richard J., 1998, O emocji, nastroju i innych pojęciach afektywnych, w: Paul Ekman,
  7. Richard J. Davidson (red.), Natura emocji, tłum. Bogdan Wojciszke, GWP, Gdańsk.
  8. Davidson Richard J. i in., 2004, Long-Term Meditators Self-Induce High Amplitude Gamma Synchrony during Mental Practice, „Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America”, t. 101, nr 46.
  9. Ekman Paul, 1998, Wszystkie emocje są podstawowe, w: Paul Ekman, Richard J. Davidson (red.), Natura emocji, tłum. Bogdan Wojciszke, GWP, Gdańsk.
  10. Ekman Paul, Richard J. Davidson, 1998, Wstęp, w: Paul Ekman, Richard J. Davidson (red.), Natura emocji, tłum. Bogdan Wojciszke, GWP, Gdańsk.
  11. Ekman Paul i in., 2005, Buddhist and Psychological Perspectives on Emotions and Well-Being, „Current Directions in Psychological Science”, t. 14, nr 2.
  12. Gampopa Jé, 1994, Gems of Dharma, Jewels of Freedom, Altea Publishing, Forres.
  13. Gasiul Henryk, 2001, W poszukiwaniu podstaw rozwoju ja emocjonalnego, Żak, Warszawa.
  14. Gendyn Rinpocze, 1995, Praca z emocjami, tłum. Maciej Góralski, Verbum, Katowice.
  15. Ghose Linken, 2004, A Study in Buddhist Psychology: Is Buddhism Truly Pro-Detachment and Anti-Attachment?, „Contemporary Buddhism”, t. 5, nr 2.
  16. Goldstein Joseph, 2003, Jedna dharma. Wyłaniający się buddyzm Zachodu, tłum. Anna Zdziemborska, Rebis, Poznań.
  17. Goleman Daniel (red.), 1999, Uzdrawiające emocje. Rozmowy z Dalajlamą o uważności, emocjach i zdrowiu, tłum. Robert Bartold, Zysk i S-ka, Poznań.
  18. Goleman Daniel, 2003, Emocje destrukcyjne. Jak je przezwyciężyć? Dialog naukowy z udziałem Dalajlamy, tłum. Andrzej Jankowski, Rebis, Poznań.
  19. Kozyra Agnieszka, 2004, Filozofia Zen, PWN, Warszawa.
  20. Mejor Marek, 2001, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  21. Ricard Matthieu, Thuan Trinh Xuan, 2004, Nieskończoność w jednej dłoni: Od Wielkiego Wybuchu do Oświecenia, tłum. Dorota Bury, KOS, Katowice.
  22. Ricard Matthieu, 2005, W obronie szczęścia, tłum. Dorota Bury, Jacek Santorski & Co, Warszawa.
  23. Salzberg Sharon, 2003, The Cultivation of Mindfulness, w: Vicki Mackenzie, Why Buddhism? Westerners in Search of Wisdom, Element, London.
  24. Shweder Richard A., 1998, „Nie jesteś chory, tylko się zakochałeś” — emocja jako system interpretacji, w: Paul Ekman, Richard J. Davidson (red.), Natura emocji, tłum. Bogdan Wojciszke, GWP, Gdańsk.
  25. Watts Alan W., 2003, Droga Zen, tłum. Sebastian Musielak, Rebis, Poznań.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.