Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 61 Nr 2 (2017): ŚWIATY SPOŁECZNE SPORTU

Z warsztatów badawczych

Polskie fanki w męskim świecie kibiców — problemy badawcze, stan wiedzy i najważniejsze kategorie analizy

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2017.61.2.3
Przesłane: 28 kwietnia 2021
Opublikowane: 24 kwietnia 2017

Abstrakt

Since the beginning of the 1990s, there has been a growth in the number of woman at soccer stadiums. These women are supporters not only of the national teams but also of local clubs. Although the stadium socialization of women, in which their identity is shaped through their connection with a club and integration in the fan community, is not a new phenomenon, particularly in western European countries, it has not yet been thoroughly studied, including in terms of women’s separate social roles. The authors’ aim is to present the broader context for the appearance of women in stadiums, with selected aspects of women’s fandom as described by western scholars. The authors also discuss what is known at present on the subject in Poland. This is not an exhaustive and multidimensional analysis, but only a signaling of certain interesting analytical categories; thus the ideas contained in the article are primarily of an exploratory nature, though based on empirical data.

Bibliografia

  1. Antonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Szlendak Tomasz, 2011, Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu. „Studia Socjologiczne”, nr 3.
  2. Antonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Szlendak Tomasz, 2012, Piłkarz jako marka i peryferyjny kibic jako aborygen. O wybranych społecznych konsekwencjach komercjalizacji sportu, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3.
  3. Antonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Szlendak Tomasz, 2015, Aborygeni i konsumenci. O kibicowskiej wspólnocie, komercjalizacji futbolu i stadionowym apartheidzie, IFiS PAN, Warszawa.
  4. Antonowicz Dominik, Wrzesiński Łukasz, 2009, Kibice jako wspólnota niewidzialnej religii, „Studia Socjologiczne”, nr 1.
  5. Armstrong Gary, 1998, Football Hooligans: Knowing the Score, Berg, Oxford.
  6. Blackshaw Tony, Crabbe Tim, 2004, New Perspectives on Sport and ‘Deviance’: Consumption, Performativity and Social Control, Routledge, Abingdon.
  7. Brown Sean (red.), 2007, Football Fans Around the World: From Supporters to Fanatics, Routledge, Abingdon–New York.
  8. Cecamore Sara, Fraesdorf Kristina, Langer Rochak, Power Áine, 2011, Sports Fandom: What Do Women Want? A Multi-sport Analysis of Female Fans, International Centre for Sports Studies, Neuchâtel.
  9. Cere Rinella, 2012, ‘Forever Ultras’: Female Football Support in Italy, w: Kim Toffoletti, Peter Mewett (red.), Sport and Its Female Fans, Routledge, New York.
  10. Coddington Anne, 1997, One of the Lads: Women Who Follow Football, Harper Collins, London.
  11. Crawford Garry, 2004, Consuming Sport: Fans, Sport and Culture, Routledge, London.
  12. Crolley Liz, 1999, Lads Will Be Lads, w: Mark Perrryman (red.), The Ingerland Factor: Home Truths from Football, Mainstream, Edinburgh.
  13. Crolley Liz, Long Cathy, 2001, Sitting Pretty? Women and Football in Liverpool, w: John Williams, Stephen Hopkins, Cathy Long (red.), Passing Rhythms: Liverpool FC and the Transformation of Football, Berg, Oxford.
  14. Dietz-Uhler Beth, Harrick Elisabeth A., End Christian, Jacquemontte Lindy, 2000, Sex Differences in Sport Fan Behavior and Reasons for Being a Sport Fan, „Journal of Sport Behavior”, t. 23(3), s. 219–231.
  15. Dixon Kevin, 2013, Learning the Game: Football Fandom Culture and the Origins of Practice, „International Review for the Sociology of Sport”, t. 48(3), s. 334–348.
  16. Dunn Carrie, 2014, Female Football Fans: Community, Identity and Sexism, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
  17. Dunning Eric, Rojek Chris, 1992, Sport and Leisure in the Civilizing Process: Critique and Countercritique, University of Toronto Press, Toronto.
  18. eR Artur, 2014, Z pamiętnika Galernika. Magia lat 90-tych, Sprint Studio, Łódź.
  19. eR Artur, 2015, Z pamiętnika Galernika. Magia lat 90-tych. Cz. 2, Sprint Studio, Łódź.
  20. Frąckowiak Michał, 2016, To my chuligani, Wydawnictwo Andrzej Buda, Głogów.
  21. Garland Jon, Malcolm Dominic, Rowe Michael, 2013, The Future of Football: Challenges for the Twenty-first Century, Routledge, London.
  22. Giulianotti Richard, 1999, Football: A Sociology of the Global Game, Polity Press, Cambridge.
  23. Gosling Victoria K., 2007, Girls Allowed? The Marginalization of Female Sport Fans, w: Jonathan Alan Gray, Cornel Sandvoss, C. Lee Harrington (red.), Fandom: Identities and Communities in a Mediated World, New York University Press, New York.
  24. Haynes Richard, 1995, The Football Imagination: The Rise of Football Fanzine Culture, Arena, Aldershot, UK.
  25. Jakubowska Honorata, 2006, Kobiety i piłka nożna, „Czas Kultury”, nr 2.
  26. Jakubowska Honorata, 2012, Kobiety i „kobiecość” w dyskursie o Euro 2012. „Czas Kultury”, nr 1.
  27. Jakubowska Honorata, 2013, Stadion z perspektywy płci, w: Radosław Kossakowski, Krzysztof Stachura, Anna Strzałkowska, Magdalena Żadkowska (red.), Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych, Orbis Exterior, Pszczółki.
  28. Jakubowska Honorata, 2014, Gra ciałem. Praktyki i dyskursy różnicowania płci w sporcie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  29. James Jeffrey, Ridinger Lynn, 2002, Female and Male Sport Fans: A Comparison of Sport Consumption Motives, „Journal of Sport Behavior”, t. 25(3), s. 260–278.
  30. Jones Katherine W., 2008, Female Fandom: Identity, Sexism, and Men’s Professional Football in England, „Sociology of Sport Journal”, t. 25(4), s. 516–537.
  31. King Anthony, 1998, The End of Terraces: The Transformation of English Football in the 1990s, Bloomsbury Academic, London.
  32. Kossakowski Radosław, 2014a, Performans na trybunach. O kulturowo-dramaturgicznym aspekcie kibicowania. „Studia Humanistyczne AGH”, nr 1.
  33. Kossakowski Radosław, 2014b, Medytacja i futbolowa gorączka. O potencjale, ograniczeniach i domknięciach autoetnografii, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 3.
  34. Kossakowski Radosław, 2015a, Where Are the Hooligans? Dimensions of Football Fandom in Poland, „International Review for the Sociology of Sport” (doi: 10.1177/1012690215612458).
  35. Kossakowski Radosław, 2015b, Chuligaństwo czy figuracja w procesie cywilizowania? Recepcja szkoły Leicester a świat polskich kibiców piłkarskich, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.
  36. Kossakowski Radosław, 2015c, „Kibole” wyklęci w poszukiwaniu autentyczności — próba rekonstrukcji polityki tożsamości polskich kibiców, „Kultura Współczesna”, nr 1.
  37. Kossakowski Radosław, Antonowicz Dominik, Szlendak Tomasz, 2012, Duszący dym odpalonych rac. O wyzwaniach w etnografii subkultury kibiców piłkarskich, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 3.
  38. Lenneis Verena, 2013, Female Football Fans in Denmark Sexism: Gender Constructions and Negotiations in the Stadium. Working paper. FREE Conference „Women’s football: played, watched, talked about!” University of Copenhagen, 21–22 czerwca.
  39. McDowell Matthew L., 2015, Female Football Fans: Community, Identity and Sexism. „Soccer and Society” (doi:10.1080/14660970.2015.1095468).
  40. Millward Brown dla Ekstraklasy, 2014, Osoby zainteresowane rozgrywkami Ekstraklasy, październik 2014.
  41. Milne Mike, 2016, Transformation of Television Sport, Pelgrave Macmillan, London.
  42. Pfister Gertrud, Lenneis Verena, Mintert Svenja, 2013, Female Fans of Men’s Football — A Case Study in Denmark, „Soccer and Society”, t. 14(6), s. 850–871.
  43. Pfister Gertrud, Mintert Svenja, 2014, The Female Vikings, a Women’s Fan Group in Denmark: Formation and Development in the Context of Football and Fan Histories, „The International Journal of the History of Sport”, t. 31(13), s. 1639–1655.
  44. Pfister Gertrud, Mintert Svenja, 2015, Still a Man’s Game? Summary of Research Findings on Women in Football, FREE Project. Brussels Committee of the Regions, 17 marca.
  45. Pikora Marta, 2013, Aktorzy, kreatorzy, konsumenci widowiska sportowego. Rzecz o polskich klubowych kibicach piłkarskich, „Studia Socjologiczne”, nr 3.
  46. Pilz Gunter A., Wölki-Schumacher Franciska, 2010, „Overview of the Ultra Culture Phenomenon in the Council of Europe Member States in 2009”, „The International Conference on Ultras «Good practices in dealing with new developments in supporters» behaviour” (referat).
  47. Pope Stacey, 2011, Like Pulling Down Durham Cathedral and Building a Brothel: Women as New Consumer Fans, „International Review for the Sociology of Sport”, t. 46(4), s. 471–487.
  48. Pope Stacey, 2013, ‘The Love of My Life’: The Meaning and Importance of Sport for Female Fans, „Journal of Sport and Social Issues”, t. 37(2), s. 176–195.
  49. Pope Stacey, 2014, Female Football Fans and Gender Performance, w: Eric Anderson, Jennifer Hargreaves (red.), Routledge Handbook of Sport, Gender and Sexuality, Routledge, London–New York.
  50. Pope Stacey, Williams John, 2011, Beyond Irrationality and the Ultras: Some Notes on Female English Rugby Union Fans and the ‘Feminised’ Sports Crowd, „Leisure Studies”, t. 30(3), s. 293–308.
  51. Robinson Matthew, Trail Gallen, 2005, Relationships among Spectator Gender, Motives, Points of Attachment, and Sport Preference, „Journal of Sport Management”, t. 19(1), s. 58–80.
  52. Rubin Margot, 2009, The Offside Rule: Women’s Bodies in Masculinised Spaces, w: Udesh Pillay, Richard Tomlinson, Orli Bass (red.), Development and Dreams: The Urban Legacy of the 2010 Football World Cup, HSRC Press, Cape Town.
  53. Sahaj Tomasz, 2006, Kobiety na boisku i widowni, „Sport Wyczynowy”, nr 5–6.
  54. Sandvoss Cornel, 2003, A Game of Two Halves: Football, Television and Globalization, Routledge, New York.
  55. Selmer Nicole, 2004, Watching the Boys Play: Frauen als Fußballfans, Agon-Sportverlag, Kassel.
  56. Sheard Ron, Powell Robert, Bingham-Hall Patrick, 2005, The Stadium: Architecture for the New Global Culture, Periplus, Singapore.
  57. Sülzle Almut, 2011, Fußball, Frauen, Männlichkeiten: Eine ethnographische Studie im Fanblock, Campus, Frankfurt am Main.
  58. Szlendak Tomasz, 2004, Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  59. Szlendak Tomasz, Antonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Sipińska-Małaszyńska Maria, 2014, Stadiony piątej generacji jako „maszyny do życia”, „Prakseologia”, nr 155, s. 229–257.
  60. Toffoletti Kim Mewett Peter, 2012, Sport and Its Female Fans, Routledge, New York.
  61. Ussher Jane M., 1997, Fantasies of Femininity: Reframing the Boundaries of Sex, Rutgers University Press, New Brunswick, NJ.
  62. Wenner Lawrence A., Gantz Walter, 1998, Watching Sports on Television: Audience Experience, Gender, Fanship, and Marriage, w: Lawrence A. Wenner (red.), MediaSport, Routledge, London.
  63. Williams John, Woodhouse Jackie, 1991, Can Play, Will Play? Women and Football in Britain, w: John Williams, Stephen Wagg (red.), British Football and Social Change: Getting into Europe, Leicester University Press, Leicester.
  64. Woodhouse Donna, Williams John, 1999, Offside? The Position of Women in Football, South Street Press, Reading.
  65. Zieliński Roman, 1997, Liga chuliganów, Croma, Wrocław.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.