Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 69 No. 3 (2025)

Articles and essays

Suspending the Norm: The Alcohol and (In)Visible Power in Polish Theatre

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2025.69.3.5
Submitted: April 7, 2025
Published: September 29, 2025

Abstract

This article presents the findings of a study on the presence of alcohol in the Polish theatre community. The analysis draws on selected data from the online survey Alcohol and Drugs in Polish Theatre, completed by 304 theatre employees. The study explores how often, under what circumstances, and for what reasons alcohol appears in professional and para-professional theatre contexts. The findings, first published in the report Alcohol in Polish Theatre. Research Report, are here elaborated and set within a theoretical framework. The interpretive perspective is informed by Pierre Bourdieu’s concept of habitus and Andrzej Siciński’s concept of lifestyle, which frame alcohol consumption as a social practice embedded in the norms and relationships of the theatre milieu. On the one hand, this practice is part of the artistic ethos and the rituals accompanying creative work; on the other, it serves as an instrument of informal pressure, where refusal to participate may lead to marginalization and loss of social capital. The analysis shows that alcohol functions both as a means of integration and celebration in theatre life and as a factor the fosters exclusion.

References

  • Adamowski Tomasz, Habrat Bogusław, 2014, Eksperymenty badawcze z zastosowaniem alkoholu etylowego u ludzi — amerykańskie rekomendacje bioetyczne jako przyczynek do opracowania polskich standardów, „Alkoholizm i Narkomania”, t. 27, nr 2, s 195–206 (https://doi.org/10.1016/S0867-4361(14)70013-6).
  • Błażewicz Andrzej, 2024, 10:00–14:00 + 18:00–22:00. Efektywność pracy i jakość życia osób pracujących w polskich teatrach repertuarowych, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, nr 181/182 (https://doi.org/10.34762/v1s6-5043).
  • Bourdieu Pierre, 1991, Outline of a Theory of Practice, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Bourdieu Pierre, 2022, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. Piotr Biłos, Scholar, Warszawa.
  • Carollo Michael A., 2019, Examining the Relationship between Alcohol Use and Work in the Professional Theater, Antioch University of New England (https://aura.antioch.edu/etds/499 [dostęp: 01.08.2025]).
  • Czapiński Janusz, Panek Tomasz (red.), 2015, Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
  • Deja Maciej, 2021, Paweł Tomaszewski o mobbingu w szkole teatralnej. „Miałem po tym próby samobójcze”. Oskarża dwóch znanych artystów, „Fakt”, 29 marca (https://www.fakt.pl/wydarzenia/pawel-tomaszewski-o-mobbingu-w-szkole-teatralnej-krzysztof-globisz-i-grzegorz/vr1nxks [dostęp: 01.08.2025]).
  • Foucault Michel, 2021, Historia seksualności, t. 1, tłum. Bogdan Banasiak, Krzysztof Matuszewski, słowo obraz/terytoria, Gdańsk.
  • Ilczuk Dorota, Karpińska Anna, 2024, Policzone, policzeni. Artyści, twórcy i wykonawcy w Polsce, Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS, Warszawa.
  • Kietlińska-Radwańska Bogna, Kwaśniewska Monika, Waligóra Katarzyna, 2025, Alkohol w polskim teatrze. Raport z badań, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa (https://www.instytut-teatralny.pl/dzialalnosc/raporty-i-badania/alkohol-w-polskim-teatrze-raport-z-badan/ [dostęp: 01.08.2025]).
  • Markiewicz Miłosz, 2021, Instytucja kultury jako źródło cierpień. Autoetnografia przemocy strukturalnej, „Czas Kultury”, nr 4, s. 44–51.
  • Ruszpel Maja, 2022, Profilaktyka w Akademii, „Teatr”, nr 7/8 (https://teatr-pismo.pl/18696-profilaktyka-w-akademii/ [dostęp: 01.08.2025]).
  • Skowrońska Małgorzata, Gurgul Aleksandra, 2019, My, kobiety z Bagateli, „Gazeta Wyborcza.
  • Wysokie Obcasy”, 26 listopada (https://encyklopediateatru.pl/artykuly/283420/mykobiety-z-bagateli [dostęp: 01.08.2025]).
  • Siciński Andrzej, 1988, Wprowadzenie, w: Andrzej Siciński (red.), Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Ossolineum, Wrocław.
  • Szymanik Grzegorz, 2020, Dlaczego godziliśmy się na przemoc i molestowanie w naszym teatrze, „Gazeta Wyborcza. Duży Format”, 20 lipca (https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290, 26133944,zaspiewaj-piosenke-jakbys-robila-loda-dlaczego-godzilismy.html [dostęp: 01.08.2025].
  • Zimnica-Kuzioła Elżbieta, 2018, Społeczny. świat teatru. Areny polskich publicznych teatrów dramatycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.