Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 69 Nr 4 (2025): Granice symboliczne w komunikacji społecznej

Artykuły i rozprawy

Redefinicje granic symbolicznych dotyczących pracy kobiet – analiza narracji feministycznych i ruchu tradwife

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2025.69.4.6
Przesłane: 26 lutego 2025
Opublikowane: 12 grudnia 2025

Abstrakt

Artykuł zawiera analizę przemian granic symbolicznych dotyczących pracy kobiet i jest skoncentrowany na dwóch wzajemnie powiązanych narracjach – ruchu feministycznego i społeczności tradwife. W obliczu postpandemicznych wyzwań oraz rosnącej krytyki neoliberalnego kapitalizmu pojęcia sukcesu i samorealizacji ulegają redefinicji, szczególnie w kontekście podwójnego obciążenia kobiet pracą zawodową i domową. Kategoria pracy poddana zostaje rewizji jako wielowymiarowe doświadczenie wykraczające poza kapitalistyczny rynek i logikę produktywności. W szczególności zwraca uwagę to, jak tradwives postrzegają to pojęcie, odrywając je od kariery zarobkowej oraz próbując przywrócić wartość pracy domowej i opiekuńczej. Analiza pokazuje, że choć tradwives krytykują neoliberalne wartości, ich działalność w mediach społecznościowych często wpisuje się w kapitalistyczną logikę monetyzacji treści. Zarówno feminizm, jak i tradwives podejmują refleksję nad nierównościami strukturalnymi, wskazując konieczność wypracowania miarodajnych rozwiązań w odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata.

Bibliografia

  • Allen Kim, Finn Kirsty, 2024, #Girlbossing the University Side Hustle: Entrepreneurial Femininities, Postfeminism and the Veneer of ‘Female Success’ in Times of Crisis, „European Journal of Cultural Studies”, t. 27(3), s. 333–351.
  • Blank Gary, 2014, Production and Patriarchy in Capitalist Society: A Comparative Review of Hartmann and Young, „Analyze — Journal of Gender and Feminist Studies”, nr 2.
  • Cislaghi Beniamino, Heise Lori, 2020, Gender Norms and Social Norms: Differences, Similarities and Why They Matter in Prevention Science, „Sociology of Health & Illness”, t. 42(2), s. 407–422.
  • Cochrane Kira, 2013, The Fourth Wave of Feminism: Meet the Rebel Women, „The Guardian”, 10 grudnia (https://www.theguardian.com/world/2013/dec/10/fourth-wave-feminism -rebel-women [dostęp: 10.01.2025]).
  • Delap Lucy, 2024, Feminizmy. Historia globalna, tłum. Filip Fierek, Wydawnictwo Drzazgi, Okoniny.
  • Desperak Izabela, 2004, Kobiety i praca. Wielkie przegrane polskiej transformacji, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego (http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/fe0061desperak 2004.pdf).
  • Epstein Cynthia, 1992, Tinkerbells and Pinups: The Construction and Reconstruction of Gender Boundaries at Work, w: Michèle Lamont, Marcel Fournier (red.), Cultivating Differences: Symbolic Boundaries and the Making of Inequality, University of Chicago Press, Chicago, s. 232–256.
  • Everingham Phoebe, Chassagne Natasha, 2020, Post COVID-19 Ecological and Social Reset: Moving Away from Capitalist Growth Models towards Tourism, „Tourism Geographies”, t. 22(3), s. 555–566.
  • Faludi Susan, 2013, Reakcja. Niewypowiedziana wojna przeciw kobietom, tłum. Anna Dzierzgowska, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
  • Federici Silvia, 2022, Poza granicami skóry. Przemyśliwanie, przekształcanie i odzyskiwanie ciała we współczesnym kapitalizmie, tłum. Joanna Bednarek, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
  • Firestone Shulamith, 1970, The Dialectic of Sex: The Case for Feminist Revolution, A Bantam Book, New York.
  • Follett Chelsea, 2017, Why Feminists Should Embrace Capitalism, CapX, 15 maja (https://www.cato.org/commentary/why-feminists-should-embrace-capitalism [dostęp: 26.01.2025]).
  • Fraser Nancy, 2013, How Feminism Became Capitalism’s Handmaiden — and How to Reclaim It, „The Guardian”, 14 października (https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/oct/14/feminism-capitalist-handmaiden-neoliberal [dostęp: 10.01.2025]).
  • Freeman Hadley, 2020, ‘Tradwives’: The New Trend for Submissive Women Has a Dark Heart and History, „The Guardian”, 27 stycznia (https://www.theguardian.com/fashion/2020/jan/27/tradwives-new-trend-submissive-women-dark-heart-history [dostęp: 10.01.2025]).
  • Hannam June, 2010, Feminizm, tłum. Agnieszka Kaflińska, Zysk i S-ka, Poznań.
  • Hartmann Heidi I., 1979, The Unhappy Marriage of Marxism and Feminism: Towards a More Progressive Union, „Capital & Class”, t. 3(2), s. 1–33.
  • Hewitt Nancy A., 2012, Feminist Frequencies: Regenerating the Wave Metaphor, „Feminist Studies”, t. 38(3), s. 658–680.
  • Idriss Sherene, 2022, The Ethnicised Hustle: Narratives of Enterprise and Postfeminism Among Young Migrant Women, „European Journal of Cultural Studies”, t. 25(3), s. 807–823.
  • Kabza Milena, 2022, Ogromna wartość nieodpłatnej pracy kobiet, FORSAL.PL (https://forsal.pl/gospodarka/artykuly/8379337,ogromna-wartosc-nieodplatnej-pracy-kobiet.html [dostęp: 20.02.2025]).
  • Kelsey-Sugg Anna, 2021, For Some, Being a Tradwife Is about More Time with Family. For Others, It’s a Dangerous Far-Right Ideology, abc.net.news (https://www.abc.net.au/news/2021-08-22/tradwife-movement-personal-pleasures-or-extreme-right-ideologies/100356514 [dostęp:10.01.2024]).
  • Konecki Krzysztof T., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kożuch Antoni, Marzec Izabela, 2014, Studium przypadku jako strategia badawcza w naukach społecznych, „Zeszyty Naukowe WSOWL”, nr 2, s. 32–44.
  • Kwaśniewska Sylwia, 2022, Nieodpłatna praca kobiet: równość zaczyna się w domu, Krytyka Polityczna, 14 czerwca (https://krytykapolityczna.pl/gospodarka/kobiety-praca-dom-nierownosci/ [dostęp:10.02.2025]).
  • Lamont Michèle, Fournier Marcel, 1992, Cultivating Differences: Symbolic Boundaries and the Making of Inequality, University of Chicago Press, Chicago.
  • Lichnerowicz Agnieszka, Scott Linda, 2021, Chciałabym to zobaczyć, jak połowa Polek wystąpiła o apostazję, wysokieobcasy.pl, 2 maja (https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie- obcasy/7,157211,27037344,linda-scott-autorka-kapitalu-kobiet-chcialabym-to-zobaczyc.html [dostęp: 13.02.2025]).
  • McKeon Michael, 2006, The Secret History of Domesticity, Johns Hopkins University Press, Baltimore.
  • McRobbie Angela, 2004, Post-Feminism and Popular Culture, „Feminist Media Studies”, t. 4(3), s. 255–264.
  • McRobbie Angela, 2007, Postfeminizm i co dalej?, tłum. Anna Wolna (https://www.mocak.pl/angela-mcrobbie-postfeminizm-i-co-dalej [dostęp: 23.01.2025]).
  • Munro Ealasaid, 2013, Feminism: A Fourth Wave?, „Political Insight”, t. 4(2), s. 22–25.
  • Oxley Julinna, 2011, Liberal Feminism, w: Michael Bruce, Steven Barbone (red.), Just the Arguments: 100 of the Most Important Arguments in Western Philosophy, Wiley–Blackwell, Malden.
  • Proctor Devin, 2022, The #Tradwife Persona and the Rise of Radicalized White Domesticity, „Persona Studies”, t. 8(2), s. 7–26.
  • Silverman David, 2008, Interpretacja danych jakościowych, tłum. Małgorzata Głowacka-Grajper, Joanna Ostrowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Shukla Aarushee, 2021, Feminism and Capitalism: The Ideological Dilemma of Coexistence, Feminism in India, 24 czerwca (https://feminisminindia.com/2021/06/24/feminism-and-capitalism-the-ideological-dilemma-of-coexistence [dostęp:10.01.2025]).
  • Sitler-Elbel Frankie Hope, 2021, From Swiffers to Swastikas: How the #Tradwife Movement of Conventional Gender Roles Became Synonymous with White Supremacy, Bard College.
  • Solé Elise, 2023, Cooking, Cleaning and Controversy: The ‘Tradwife’ Movement Embraces a 1950s Housewife Ideal, TODAY, 7 marca (https://www.today.com/parents/family/traditional-wives-tradwives-controversy-tiktok-rcna67253 [dostęp: 27.01.2025]).
  • Tranby Eric, Zulkowski Samantha, 2012, Religion as Cultural Power: The Role of Religion in Influencing Americans’ Symbolic Boundaries around Gender and Sexuality, „Sociology Compass”, t. 6(11), s. 870–882.
  • Ward Lucy, 2003, Feminism: Outmoded and Unpopular, „The Guardian”, 2 czerwca (https://www.theguardian.com/uk/2003/jul/02/gender.women [dostęp:18.02.2025]).
  • Weber Kairo, 2023, Gender Confirmation Work, Rest, and Symbolic Boundaries in (Trans)Gender Support Groups, „Sex Roles”, t. 89, s. 492–504.
  • Zahay Megan, 2022, What “Real” Women Want: Alt-Right Femininity Vlogs as an Anti-Feminist Populist Aesthetic, „Media and Communication”, t. 10(4), s. 170–179.
  • Zeisler Andi, 2008, Feminism and Pop Culture, Seal Press, Berkley.
  • Zhang Yiyue, Rios Kimberly, 2022, Understanding Perceptions of Radical and Liberal Feminists: The Nuanced Roles of Warmth and Competence, „Sex Roles: A Journal of Research”, t. 86(3––4), s. 143–158.
  • Zajączkowska Dominika, 2024, Ruch tradwife jako przestrzeń propagowania radykalnych ideologii i narracji spiskowych, „Panoptikum”, nr 32, s. 110–132.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.