Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 53 No. 2 (2025)

Society

Education Policy as One of the Directions of Systemic Transformation in the People’s Republic of China in the Years 1979–2023

DOI: https://doi.org/10.35757/STP.2025.53.2.08
Submitted: June 3, 2024
Published: June 27, 2025

Abstract

The analysis at the outset takes a closer look at the post-Cultural Revolution reconstruction and organisation of the education system in the Deng Xiaoping reform era. The central government’s assumption of the role of regulator and creator of the system’s overall operation was pointed out. At the same time, Beijing shifted the effort, including financially, of setting up the education system to area governments. The development in the following decades brought successes in the form of massification of schooling and universalisation of compulsory education. Regardless of its introduction, China’s poorer areas were unable to provide compulsory universal education and made up for their backwardness too slowly. They required financial and organisational support from the central government. In addition, the solidifying and aspirational education across the country did not always meet the standards of the world’s best systems, which the Chinese administration—studying the Finnish experience, among others—was able to diagnose well. The implementation of Education Reform 2010–2020 proved to be a positive breakthrough that left behind, among other things, a reorganisation of funding. One of the main issues of the following text will be to analyse how the above azimuths have been reoriented under Xi Jinping’s government.

References

  • Afek J., Przemiany edukacji przedszkolnej w ChRL w latach 1978–2018 w ramach reform systemu szkolnictwa, „Azja-Pacyfik” 2020, nr 23, s. 93–105.
  • Albers S., Dissecting the Chinese National Historical Narrative: A Quantitative and Qualitative Analysis of Ideological Roles of Women, Ethnic Minorities, and Businesspeople in Chinese Junior High School History Textbooks, Ph.D. thesis, Amsterdam School of Historical Studies, Amsterdam 2022.
  • Bachulska A., China’s Social Credit System and Its Development: Between „Orwellian Nightmare” and Technocratic Utopia?, „Asia Research Center Report”, Center for Security Studies War Studies University, Warsaw, September 2020.
  • Baioud G., Will Education Reform Wipe out Mongolian Language and Culture, „Language on the Move” 2020, nr 30.
  • Bogusz M., Jakóbowski J., Komunistyczna Partia Chin i jej państwo. Konserwatywny zwrot Xi Jinpinga, Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, Warszawa 2019.
  • Boullenois C., Poverty Alleviation in China: The Rise of State-Sponsored Corporate Paternalism, „China Perspectives” 2020, nr 3, s. 47–56.
  • Cliff T., Peripheral Urbanism: Making History on China’s Northwest Frontier, „China Perspectives” 2013, nr 3/95, s. 13–23.
  • Connelly R., Zheng Z., Enrollment and Graduation Patterns as China’s Reform Deepen, 1990–2000, w: E. Hannum, A. Park (red.), Education and Reform in China, Routledge, Oxon–New York 2009, s. 81–92.
  • Gawlikowski K., Procesy transformacji w Chińskiej Republice Ludowej, w: K. Gawlikowski, M. Ławacz (red.), Azja Wschodnia na przełomie XX i XXI wieku: Przemiany polityczne i społeczne, ISP PAN i Trio, Warszawa 2004, s. 81–147.
  • Golik K., Implementacja reformy edukacji Chińskiej Republiki Ludowej 2010–2020 w Regionie Autonomicznym Mongolii Wewnętrznej – informacje wstępne, w: K. Baraniecka-Olszewska, I. Kabzińska, O. Tangad (red.), Lokalne i globalne perspektywy azjanistyczne – księga jubileuszowa dla Profesora Sławoja Szynkiewicza, IAiE PAN, Warszawa 2018, s. 51–65.
  • Golik K., Polityczny renesans w cieniu gospodarki, „Sprawy Międzynarodowe” 2019, nr 72.4, s. 311–317.
  • Golik K., The Exception that Proves the Rule: Modern Mongolian History in a Textbook, w: I. Peshkov (red.), The Hulunbuir and Transbaikalia Playground: Microphysics of Power on the Sino-Russian Border, Faculty of Political Science and Journalism at the Adam Mickiewicz University, Poznań 2019, s. 89–100.
  • Góralczyk B., Wielki renesans: Chińska transformacja i jej konsekwencje, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2018.
  • Human Rights Watch, China’s „Bilingual Education” Policy in Tibet, Tibetan-Medium Schooling Under Threat, 4 March, https://www.hrw.org/report/2020/03/04/chinas-bilingual-education-policy-tibet/tibetan-medium-schooling-under-threat [dostęp: 20.05.2020].
  • Janus D., Smart Cities in China: Sustainable or Surveyed, „Sprawy Międzynarodowe” 2021, nr 1, s. 153–174.
  • Kostka G., Nahm J., Central-local Relations: Recentralization and Environmental Governance in China, „The China Quarterly” 2017, nr 231, s. 567–582.
  • Korzec M., Nomokracja w ChRL, w: K. Tomala (red.), Chiny: Przemiany państwa i społeczeństwa w okresie reform 1978–2000, Instytut Studiów Politycznych PAN i Trio, Warszawa 2003, s. 238–250.
  • Lan H., 品德与生活, 北京义务教育 [Charakter i życie, obowiązkowa edukacja w Pekinie], t. 2, Beijing Institute of Educational Sciences/Capital Normal University Press, Pekin 2005.
  • Lee K.-F., Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa. Chiny, USA i przyszłość świata, Media Rodzina, 2019.
  • Lu Z., The Changing Definition of China in Middle School History Textbooks, „Nations and Nationalism” 2017, nr 23/3, s. 571–598.
  • Lubińska N., Paliszewska-Mojsiuk M., Reformy edukacji w Chinach, w: H. Kupś, M. Szatkowski, M. Dahl (red.), 70 lat Chińskiej Republiki Ludowej w ujęciu interdyscyplinarnym, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2021, s. 199–220.
  • Ma R., Ethnic Regional Autonomy’, Blog Reading the China Dream, 2019, https://www.readingthechinadream.com/ma-rong-ethnic-regional-autonomy.html [dostęp: 20.03.2021].
  • Ma X., Localized Bargaining: The Political Economy of China’s High-Speed Railway Program, Oxford University Press, Oxford 2022.
  • Mańkowska A., Dzieciństwo i edukacja dzieci w Chinach w perspektywie nierówności społecznych, manuskrypt, 2016, Researchgate.
  • Mańkowska A., Edukacja w Chinach. Studium systemu edukacji i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2022.
  • Mańkowska A., Kierunki umiędzynarodowienia edukacji wyższej w Chinach, „Forum Pedagogiczne” 2021, nr 11/2, s. 267–274.
  • Mierzejewski D., współpraca J. Nawrotkiewicz, J. Samuels, Patriotism on the Edge: Patriotic Education in China-Russia Cross-Border Governance, „CAA Brief”, December 2020.
  • Moniz B.E., Aktuelle Tendenzen der chinesischen Minderheitenpolitik: Zur Reform der zweisprachigen Schulbildung in der Inneren Mongolei, „Mongolische Notizen” 2020, nr 28, s. 1–27.
  • Nawrotkiewicz J., Klucz do polityki zagranicznej? Edukacja patriotyczna w ChRL, „Centrum Badań nad Bezpieczeństwem Akademii Sztuki Wojennej”, Komentarz 10/2024.
  • Nawrotkiewicz J., Zwieranie szeregów: Czerwone narracje w kantońskim Muzeum Instytutu Szkolenia Ruchu Chłopskiego, „Wspólnota – Jednostka – Samotność” 2024, nr 2, s. 49–70.
  • Offbeat China, Chinese Netizens Outraged at a Zhuhai School that Charges Students for Taking a Nap, http://offbeatchina.com/chinese-netizens-outraged-at-a-zhuhai-school-that-charges-students-for-takinga-nap [26.03.2024].
  • Postiglione G.A., Schooling and Inequality in China, w: G.A. Postiglione, Education and Social Change in China: Inequality in a Market Economy, Routledge, London–New York 2006, s. 3–24.
  • Purvei D., Changing Torghut Culture. Few Examples from Torghuts in Bayangol and Hobogsair in Xinjiang Uyghur Autonomous Region, w: J. Reckel, M. Schatz (red.), Oirat and Kalmyk Identity in the 20th and 21st Century, Göttingen, Universitätsverlag, Göttingen 2020, s. 313–334.
  • Sarek K., Przyspieszenie z poślizgiem, „Polityka”, 13.03.2013.
  • Si Y., 民族教育政策法规选编 [Wybrane przepisy dotyczące polityki edukacji etnicznej], Seria edukacji etnicznej w Pekinie, Pekin 2009.
  • Sodubilige, Surγan kümüзikülkü uqaγan-u ündüsülel [Edukacja jako podstawa mądrości], Wydawnictwo Uniwersytetu Mongolii Wewnętrznej, Höhhot 2007.
  • Szynkiewicz S., Zmiany polityki Chińskiej Republiki Ludowej wobec mniejszości etnicznych po 1978 roku: Ku uznaniu odrębności, w: K. Gawlikowski, M. Ławacz (red.), Wielkie przemiany w Chinach, Próba bilansu reform Deng Xiaopinga, Uniwersytet SWPS, Warszawa 2012, s. 175–203.
  • Tang X., 解读中学语文教材里的母亲形象 [Interpretacja wizerunku matki w podręczniku językowym dla szkół średnich], „Zonghe Tiandi” 2011, nr 9, s. 96–97.
  • Teng X., Wang J., 世纪中国少数民族与教育 [Mniejszości narodowe i edukacja w Chinach XX wieku], Centralny Uniwersytet Narodowości, Pekin 2001.
  • Uradyn B.E., From Yeke-juu League to Ordos Municipality: Settler Colonialism and Alter/Native Urbanization in Inner Mongolia, „Provincial China” 2002, nr 7/2, s. 196–234.
  • Wang D., Obowiązkowe szkolnictwo wiejskie w Chinach: Obecna sytuacja, trudności, strategie rozwiązań, „Azja-Pacyfik” 2004, nr 7, s. 122–143.
  • Wang Z., National Humiliation, History Education, and the Politics of Historical Memory: Patriotic Education Campaign in China, „International Studies Quarterly” 2008, nr 52/4, s. 783–806.
  • Woliński B., Rozwój nauki i techniki w Chinach jako czynnik modernizacji kraju, w: K. Gawlikowski, M. Ławacz (red.), Wielkie przemiany w Chinach, Próba bilansu reform Deng Xiaopinga, Uniwersytet SWPS, Warszawa 2012, s. 131–144.
  • Zakrzewski B., Chińskie czytanki dla najmłodszych: Kilka uwag na kanwie lektury czytanek dla klas II–IV szkół podstawowych, „Azja-Pacyfik” 2004, nr 7, s. 244–246.
  • Zemanek B., Edukacja konfucjańska w Chinach w okresie cesarskim: narzędzie wdrażania utopii autorytarnej?, w: H. Achremowicz, R. Włodarczyk (red.), Utopia a edukacja, t. V, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2022, s. 89–105.
  • Zhang L., Dai R., Yu K., Chińskie szkolnictwo wyższe po 1977 roku: Rozwój historyczny, w: K. Gawlikowski, M. Ławacz (red.), Wielkie przemiany w Chinach, Próba bilansu reform Deng Xiaopinga, Uniwersytet SWPS, Warszawa 2012, s. 145–174.

Downloads

Download data is not yet available.