Abstrakt
Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób dziewczęta międzywojennego Tarnowa mogły być sprawcze. Analizę dyskursów określających ramy funkcjonowania dziewcząt, poprzedziła próba określenia struktury społecznej i jej przemian w międzywojennym mieście. Bazę źródłową stanowiły wybrane numery czasopism wydawanych w międzywojennym Tarnowie i dotyczących spraw lokalnych, protokoły szkolne, a także dane statystyczne oraz egodokumenty. W badaniach przyjęto perspektywę mikrohistoryczną i skoncentrowano się na wybranych aspektach życia codziennego. Ramę metodologiczną stanowiły studia nad dziewczętami (girlhood studies). Jakkolwiek w międzywojennym Tarnowie olbrzymią rolę w kształtowaniu wyborów życiowych dziewcząt i młodych kobiet nadal odgrywał świat wartości tradycyjnych, wyraźnie widać, że dziewczęta z różnych środowisk i warstw w coraz większym zakresie poszerzały pole autonomii. Sprawczość ich przejawiała się głównie w mikrodziałaniach, a istotnym kontekstem były procesy demokratyzacji i indywidualizacji.
Bibliografia
- A.K., 1936, Modne stroje, „Własnemi siłami”, nr 5, s. 2.
- Bettie Julie, 2014, Women without Class. Girls, Race, and Identity, University of California Press, Berkley.
- Bogu…, 1989, Bogu, ojczyźnie, człowiekowi. Stefania Łącka we wspomnieniach świadków jej życia i na tle jej własnych artykułów, korespondencji i zapisów, Jan Marszałek (red.), Michalineum, Warszawa.
- Bourdieu Pierre, 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. Piotr Biłos, Scholar, Warszawa.
- Bruce Emily C., 2014, Reading German Girlhood. Louise Tilly and the Agency of Girls in European History, „Social Science History”, t. 38, nr 1–2, s. 97–103.
- Callinicos Alex, 2009, Making History. Agency, Structure, and Change in Social Theory, Haymarket Books, Chicago.
- Chyra-Rolicz Zofia, 2013, Związki ruchu emancypacji kobiet ze spółdzielczością na ziemiach polskich przed 1939 r., Spółdzielczy Instytut Badawczy, Warszawa.
- Clegg Sue, 2006, The Problem of Agency in Feminism: A Critical Realist Approach, „Gender and Education”, t. 18, nr 3, s. 309–324.
- Croner Else, 1937, Nowoczesne wychowanie dziewcząt, Księgarnia R. Szweitzera, Lwów.
- Czapliński Władysław, 1982, Szkoła w młodych oczach, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
- Dmochowska Maria, 1938, Wychowanie córek. Godność kobiety…, „Własnemi siłami”, nr 3, s. 2.
- Dufrat Joanna, 2013, Dyskusje wokół „nowego typu kobiety-obywatelki” w Drugiej Rzeczypospolitej w: Anna Landau-Czajka, Katarzyna Sierakowska (red.), Procesy socjalizacji w Drugiej Rzeczypospolitej 1914–1939 [Metamorfozy Społeczne, 7], Instytut Historii PAN, Warszawa, s. 105–121.
- Dufrat Joanna, 2020, W okresie powolnej modernizacji. Kobieta w II Rzeczypospolitej — próba bilansu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne”, 147, z. 2, s. 811–822.
- Dutkowa Renata, 1995, Żeńskie gimnazja Krakowa w procesie emancypacji kobiet (1896–1918), Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Dzieje kobiet…, 2014, Dzieje kobiet w Polsce, Krzysztof A. Makowski (red.), Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań.
- Giddens Anthony, 2003, Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, tłum. Stefan Amsterdamski, Zysk i S-ka, Warszawa.
- Girlhood, 2010, Girlhood. A Global History, Jennifer Helgren, Colleen A. Vasconcellos (red.), Rutgers University Press, New Brunswick.
- Gołębiowski Jerzy, 1983, Ziemia Tarnowska w okresie Drugiej Rzeczypospolitej, w: Tarnów. Dzieje miasta i regionu, t. 2, Czasy rozbiorów i Drugiej Rzeczypospolitej, Feliks Kiryk, Zygmunt Ruta (red.), Urząd Miejski w Tarnowie, Tarnów, s. 409–475.
- Halls Amy, Uprichard Emma, Jackson Clare, 2017, Changing Girlhoods — Changing Girl Guiding, „The Sociological Review”, t. 66, nr 1, s. 257–272.
- Hausen Karen, 2010, Porządek płci. Studia historyczne, tłum. Justyna Górny, Neriton, Warszawa.
- Jackson Carolyn, Tinkler Penny, 2007, “Ladettes” and “Modern Girls”: “Troublesome” Young Femininities, „The Sociological Review”, t. 55, nr 2, s. 251–272.
- Jakubiak Krzysztof, 1997, Współdziałanie rodziny i szkoły w pedagogice II Rzeczypospolitej, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
- Johnson Walter, 2003, On Agency, „Journal of Social History”, t. 37, nr 1, s. 113–124.
- Jordanowa Maria, 1937a, W świecie i u nas, „Własnemi siłami”, nr 2, s. 1.
- Jordanowa Maria, 1937b, Z życia organizacji Kobiet Katolickich, „Własnemi siłami”, nr 6, s. 4.
- Kałwa Dobrochna, 2001, Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej. Dylematy środowisk kobiecych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
- Kempa Grażyna, 1996, Edukacja kobiet i dziewcząt śląskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- Kierońska-Potępa Józefa, 1989, Kraj lat dziecinnych, w: Stanisław Potępa (red.), Księga tarnowskich wspomnień, Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Tarnowskiej, Tarnów, s. 45–66.
- Kijek Kamil, 2020, Dzieci modernizmu. Świadomość, kultura i socjalizacja polityczna młodzieży żydowskiej w II Rzeczypospolitej, Austeria, Kraków–Budapeszt.
- Koditschek Theodore, 2002, The Gendering of the British Working Class, „Gender & History” t. 9, nr 2, s. 333–363.
- Kolasa-Nowak Agnieszka, 2020, Sprawczość i przeszłość w socjologicznych analizach polskiego społeczeństwa, „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 79–105.
- Kotlarska Maria, 1933, Dlaczego powinniśmy zapisywać się do szkoły zawodowej?, „Hasło”, nr 30, s. 2.
- Kotowski Robert, 2013, Dziewczęta w mundurkach. Młodzież żeńska szkół średnich w Polsce w latach 1918–1939, Muzeum Narodowe w Kielcach, Kielce.
- Kuciel-Frydryszak Joanna, 2018, Służące do wszystkiego, Marginesy, Warszawa.
- Landau-Czajka Anna, 2015, Socjalizacja obywatelska dzieci i młodzieży, w: Włodzimierz Mędrzecki, Janusz Żarnowski (red.), Społeczeństwo międzywojenne. Nowe spojrzenie [Metamorfozy Społeczne, 10], Instytut Historii PAN, Warszawa, s. 137–165.
- Landau-Czajka Anna, Sierakowska Katarzyna (red.), 2013, Procesy socjalizacji w Drugiej Rzeczypospolitej 1914–1939 [Metamorfozy Społeczne, 7], Instytut Historii PAN, Warszawa.
- Małek Agnieszka, 2013, Wychowawcze kształtowanie płci w poradnikach dla rodziców z okresu Drugiej Rzeczypospolitej w: Anna Landau-Czajka, Katarzyna Sierakowska, Procesy socjalizacji w Drugiej Rzeczypospolitej 1914–1939 [Metamorfozy Społeczne, 7], Instytut Historii PAN, Warszawa, s. 215–231.
- Markowska Laura, 1939, W służbie miłości ojczyzny. Jak organizować obronę przeciwlotniczą?…, „Własnemi siłami”, nr 5, s. 4.
- McRobbie Angela, 1978, The Culture of Working Class Girls, w: Angela McRobbie (red.), Feminism and Youth Culture, Routledge, New York, s. 44–66.
- McRobbie Angela, Garber Jenny, 1991, Girls and Subcultures, w: Angela McRobbie, Feminism and Youth Culture: From “Jackie” to “Just Seventeen”, Unwin Hyman, Boston, s. 1–15.
- Mędrzecki Włodzimierz, 2002, Młodzież wiejska na ziemiach Polski centralnej 1864–1939. Procesy socjalizacji, Wydawnictwo DiG, Warszawa.
- Mędrzecki Włodzimierz, 2011, Jednostka — społeczeństwo — państwo w XX wieku, w: Włodzimierz Mędrzecki (red.), Autonomia jednostki w Europie i w Polsce. Od XVII do XX wieku, Instytut Historii PAN, Warszawa, s. 83–101.
- Mędrzecki Włodzimierz, 2019, Społeczeństwo, w: Włodzimierz Mędrzecki, Wokół nowej syntezy dziejów Drugiej Rzeczypospolitej [Metamorfozy Społeczne, 22], Instytut Historii PAN, Warszawa, s. 135–142.
- Miąso Józef, 1992, Kształcenie dziewcząt w Drugiej Rzeczypospolitej, w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w., t. 2, cz. 2, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 42–62.
- Mierzecki Władysław, 1995, Praca zarobkowa kobiet w środowisku robotniczym w Polsce międzywojennej, w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, t. 2, cz. 1, Wydawnictwo DiG, Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 177–219.
- Mitchell Claudia, Reid-Walsh Jacqueline, Kirk Jackie, 2008, Welcome to This Inaugural Issue of Girlhood Studies, „Girlhood Studies: An Interdisciplinary Journal”, t. 1 (1), s. VII–XV.
- Modern Girl…, 2008, The Modern Girl Around the World. Consumption, Modernity, and Globalization, Alys Eve Weinbaum i in. (red.), Duke University Press, Durham–London.
- Moruzi Kristine, 2012, Constructing Girlhood through the Periodical Press, 1850–1915, Ashgate, Farnham.
- Perkowska Urszula, 1994, Studentki Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1894–1939. W stulecie immatrykulacji pierwszych studentek, Secesja, Kraków.
- Piechotka Maria, 2013, „Album rodzinny subiektywny (tylko do użytku rodzinnego)”, Warszawa [rękopis].
- Pietrzak Michał, 2000, Sytuacja prawna kobiet w II Rzeczypospolitej w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc, Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 77–91.
- Piotrowska-Marchewa Monika, 2020, Nauczycielki ludowe. Uwarunkowania pracy kobiet w publicznej oświacie powszechnej Polski międzywojennej, „Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych”, t. 81, s. 343–359.
- Renz Regina, 2008, Kobieta w społeczeństwie międzywojennej Kielecczyzny. Dom — praca — aktywność społeczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce.
- Rogozińska Anna, 2001, Szkoły Sióstr Urszulanek w Tarnowie w latach 1877–1953, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
- Samsel Agata, 2009, Rodzina jako środowisko wychowawcze w okresie Drugiej Rzeczypospolitej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, t. 52, nr 1–2, s. 29–49.
- Schrum Kelly, 2004, Some Wore Bobby Sox: The Emergence of Teenage Girls’ Culture, 1920–1945, Palgrave Macmillan, London.
- Shelton Beth Anne, 2006, Gender and Unpaid Work, w: Janet Saltzman Chafetz (red.), Handbook of Sociology of Gender, Springer, New York, s. 375–390.
- Sierakowska Katarzyna, 2003, Rodzice, dzieci, dziadkowie. Wielkomiejska rodzina inteligencka w Polsce 1918–1939, Wydawnictwo DiG, Warszawa.
- Sierakowska Katarzyna, 2019, Role płci w mikrostrukturach społecznych, w: Włodzimierz Mędrzecki (red.), Wokół nowej syntezy dziejów Drugiej Rzeczypospolitej [Metamorfozy Społeczne, 22], Instytut Historii PAN, Warszawa, s. 143–157.
- Sierakowska Katarzyna, 2020, Ewolucja czy rewolucja? Przemiany rodziny na ziemiach polskich w pierwszej połowie XX wieku. Wybrane aspekty, „Prace Historyczne”, nr 147 (4), s. 823–837.
- Sierakowska Katarzyna, 2021, Dyskusje o wpływie wojny na emancypację kobiet w prasie kobiecej dwudziestolecia międzywojennego, „Dzieje Najnowsze”, t. 52, nr 1, s. 41–53.
- Simche Zdzisław, 1930, Tarnów i jego okolica. Wydano ku uczczeniu sześćsetnej rocznicy założenia miasta Tarnowa, Gmina Miasta Tarnowa, Tarnów.
- Stańczak-Wiślicz Katarzyna, 2013, Socjalizacja do roli nowoczesnej żony i matki na łamach pism kobiecych okresu dwudziestolecia międzywojennego, w: Anna Landau-Czajka, Katarzyna Sierakowska (red.), Procesy socjalizacji w Drugiej Rzeczypospolitej 1914–1939 [Metamorfozy Społeczne, 7], Instytut Historii PAN, Warszawa, s. 233–248.
- Stańczak-Wiślicz Katarzyna, 2020, „…być dziewczyną”. Wychowanie, dorastanie i edukacja dziewcząt, w: Katarzyna Stańczak-Wiślicz, Piotr Perkowski, Małgorzata Fidelis, Barbara Klich-Kluczewska (red.), Kobiety w Polsce. 1945–1989. Nowoczesność. Równouprawnienie. Komunizm, Universitas, Kraków, s. 217–290.
- Szczygieł Ryszard, 2016, Miasta prywatne w Polsce od XIV wieku do 1772 roku — chronologia lokacji, właściciele, pełnione funkcje, „Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych”, t. 77, s. 13–45.
- Szpak Ewelina, 2021, Nowoczesność, równouprawnienie, komunizm [recenzja: Katarzyna Stańczak-Wiślicz, Piotr Perkowski, Małgorzata Fidelis, Barbara Klich-Kluczewska, Kobiety w Polsce 1945–1989], „Polska 1944/45–1989. Studia i Materiały”, t. 19, s. 291–298.
- Szwarc Andrzej, 1995, Aspiracje edukacyjne i zawodowe kobiet w środowiskach inteligencji Królestwa Polskiego u schyłku XIX w., w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, t. 2, cz. 1, Wydawnictwo DiG, Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 71–80.
- Tarnów…, 1983, Tarnów. Dzieje miasta i regionu, t. 2, Czasy rozbiorów i Drugiej Rzeczypospolitej, Feliks Kiryk, Zygmunt Ruta (red.), Urząd Miejski w Tarnowie, Tarnów.
- Tilly Louis A., Scott Joan W., 1978, Women, Work, and Family, Holt, Rinehart and Winston, New York.
- Urbanik-Kopeć Alicja, 2018, Anioł w domu, mrówka w fabryce, Krytyka Polityczna, Warszawa.
- Walczewska Sławomira, 1999, Damy, rycerze i feministki. Kobiecy dyskurs emancypacyjny w Polsce, eFKa, Kraków.
- Wapiński Roman, 1991, Pokolenia II Rzeczypospolitej, Ossolineum, Wrocław.
- Wielecki Krzysztof, 1990, Społeczne czynniki tożsamości pokoleniowej młodzieży, „Studia Socjologiczne”, nr 1–2, s. 61–82.
- Wierzcholska Agnieszka, 2013, Relations between the Bund and the Polish Socialist Party from a Micro-historical Perspective: Tarnów in the Interwar Period, „East European Jewish Affairs”, t. 43, nr 3, s. 297–313.
- Wilk Marcin, 2021, Młodzież międzywojennego miasta w świetle prasy lokalnej. Przypadek Tarnowa, „Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych”, t. 82, s. 185–215.
- Włodek Roman, 2013, 100 lat Marzenia. Historia kina w Tarnowie, Tarnowskie Centrum Kultury, Tarnów.
- Zieliński Konrad, 2013, Uwiedzeni, zmanipulowani, zdesperowani? Młodzież komunistyczna w Drugiej Rzeczypospolitej, w: Anna Landau-Czajka, Katarzyna Sierakowska (red.), Procesy socjalizacji w Drugiej Rzeczypospolitej 1914–1939 [Metamorfozy Społeczne, 7], Instytut Historii PAN, Warszawa, s. 67–92.
- Żarnowska Anna, 1994, Prywatna sfera życia rodzinnego i zewnętrzny świat życia publicznego — bariery i przenikanie (przełom XIX i XX wieku), w: Kobieta i świat polityki. Polska na tle porównawczym w XIX i w początkach XX wieku, Wydawnictwo DiG, Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 5–28.
- Żarnowska Anna, 1995a, Aspiracje oświatowe kobiet w rodzinach robotniczych w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX w., w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, t. 2, cz. 1, Wydawnictwo DiG, Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 91–114.
- Żarnowska Anna, 1995b, Kierunki aktywności zawodowej kobiet w Polsce w XX wieku (do 1939 r.), w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, t. 2, cz. 1, Wydawnictwo DiG, Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 161–175.
- Żarnowska Anna, 2000, Praca zarobkowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 29–52.
- Żarnowska Anna, Andrzej Szwarc, 2000, Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej, Wydawnictwo DiG, Warszawa.
- Żarnowska Anna, Andrzej Szwarc, 2004, Kobieta i małżeństwo. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności. Wiek XIX i XX, Wydawnictwo DiG, Warszawa.
- Żychowska Maria, 1983, Organizacje młodzieżowe w Tarnowie, w: Feliks Kiryk, Zygmunt Ruta (red.), Tarnów. Dzieje miasta i regionu, t. 2: Czasy rozbiorów i Drugiej Rzeczypospolitej, Urząd Miejski w Tarnowie, Tarnów, s. 526–547.
- Żychowska Maria, 1992, Harcerstwo Ziemi Tarnowskiej 1910–1939, Tarnowskie Towarzystwo Kulturalne, Tarnów.
Downloads
Download data is not yet available.