
Celem artykułu jest próba pokazania jak muzyka może być wykorzystywania w procesie wyznaczania granic symbolicznych – jak ludzie wytyczają linie podziałów bazując na guście muzycznym i jakich kryteriów używają? Przedstawione w tekście analizy bazują na badaniu jakościowym zrealizowanym w 2021 roku z respondentami reprezentującymi 5 różnych kategorii społeczno-zawodowych. Z wypowiedzi rozmówców wyłaniają się 3 kryteria, które mają najsilniejszy wpływ na różnicowanie się gustów muzycznych Polaków. Są to: pochodzenie społeczne, wykształcenie i miejsce zamieszkania (różnice regionalne; podział miasto-wieś; podział na Polskę wschodnią i zachodnią). Ponadto na podstawie materiału empirycznego wyróżniono 4 typy strategii oceniania i hierarchizacji gustów muzycznych: wartościującą, egalitarną, ambiwalentną i neutralną. W badanej grupie najpopularniejsza jest strategia ambiwalentna (tj. łączenie w ramach jednej narracji elementów wartościujących z przekonaniami o niehierarchicznym charakterze świata kultury), która pojawia się niemal u połowy respondentów, a najczęściej u przedstawicieli elit kulturalnych i pracowników umysłowych średniego i niższego szczebla.
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.