Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 69 Nr 1 (2025): Socjologia dzieci i dzieciństwa

Artykuły i rozprawy

Osobliwość dzieciństwa: na styku perspektywy queerowej i childhood studies

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2025.69.1.4
Przesłane: 8 lipca 2024
Opublikowane: 21 marca 2025

Abstrakt

Artykuł problematyzuje konceptualną przestrzeń przecięcia queer studies i childhood studies, określaną coraz częściej po prostu queerowymi studiami nad dzieciństwem. Wychodzi od przedstawienia dwóch kluczowych sposobów rozumienia dziecka i dzieciństwa w studiach queerowych i dwóch głównych płaszczyzn analizowania queerowości doświadczeń dzieciństwa i statusu dziecka, a następnie proponuje spojrzenie przez kategorię queerowości na formatywne dla społecznego dyskursu dzieciństwa kategorie rozwoju, niewinności i sprawczości. Wskazuje nie tylko na ich uwikłanie w podtrzymywanie heteronormatywnego porządku społecznego, ale także na wartość uwzględniania queerowych dziecięcych doświadczeń i tożsamości w rozwijaniu złożonego, zniuansowanego obrazu współczesnego dzieciństwa.

Bibliografia

  • Bernstein Robin, 2011, Racial Innocence: Performing American Childhood from Slavery to Civil Rights, New York University Press, New York.
  • Bond-Stockton Kathryn, 2009, The Queer Child, or Growing Sideways in Twentieth Century, Duke University Press, Durham.
  • Bruhm Steven, Hurley Natasha, 2004, Curiouser: On the Queerness of Children, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  • Corsaro William A., 2005, Sociology of Childhood, Pine Forge Press, London.
  • Curran Tillie, Runswick-Cole Katherine (red.), 2013, Disabled Children’s Childhood Studies: Critical Approaches in a Global Context, Palgrave Macmillan, London.
  • Curran Tillie, Runswick-Cole Katherine, 2014, Disabled Children’s Childhood Studies: A Distinct Approach?, „Disability and Society”, t. 29(10).
  • Dyer Hannah, 2014, „Becoming Otherwise: The Queer Aesthetics of Childhood”, University of Toronto, Canada (praca doktorska) (https://tspace.library.utoronto.ca/handle/1807/68298 [dostęp: 08.07.2024]).
  • Dyer Hannah, 2017, Queer Futurity and Childhood Innocence: Beyond the Injury of Development, „Global Studies of Childhood”, t. 7(3), s. 290–302.
  • Dyer Hannah, 2019, The Contested Design of Children’s Sexual Education: Queer Growth and Epistemic Uncertainty, „Gender and Education”, t. 31(6), s. 742–755.
  • Dyer Hannah, 2020, The Queer Aesthetics of Childhood: Asymmetries of Innocence and the Cultural Politics of Child Development, Rutgers University Press, New Brunswick.
  • Edelman Lee, 2004, No Future. Queer Theory and the Death Drive, Duke University Press, Durham.
  • Esser Florian, Baader Meike S., Betz Tanja, Hungerland Beatrice, 2016, Reconceptualising Agency and Childhood: New Perspectives in Childhood Studies, Routledge, London.
  • Feraday Christine, 2018, Making a Name for Yourself: Neo-Identities and Tumblr, w: Susan Driver, Natalie Coutler (red.), Youth Meditations and Affective Relations, Palgrave McMillan, London, s. 197–212.
  • Gaitán Muñoz Lourdes, 2006, La nueva sociologia de la infancia. Aportaciones de una mirada distinta, „Política y Sociedad”, t. 43(1), s. 9–26.
  • Gill-Peterson Jules, 2015, „Queer Theory Is Kid Stuff: A Genealogy of the Gay and Transgender Child”, The State University of New Jersey, Newark (praca doktorska) (https://rucore.libraries.rutgers.edu/rutgers-lib/47661/ [dostęp: 08.07.2024]).
  • Goodley Dan, Runswick-Cole Katherine, 2013, The Body as Disability and Possability: Theorizing the “Leaking, Lacking, and Excessive” Bodies of Disabled Children, „Scadinavian Journal of Disability Research”, t. 15(1), s. 1–19 (https://doi.org/10.1080/15017419.2011.640410).
  • Goodley Dan, Runswick-Cole Katherine, Liddiard Kirsty, 2016, The DisHuman Child, „Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education”, t. 37(5), s. 770–784.
  • Halberstam Jack, 2011, The Queer Art of Failure, Duke University Press, Durham.
  • Higginbotham Evelyn B., 1993, Righteous Discontent: The Women’s Movement in the Black Baptist Church, 1880–1920, Harvard University Press, Cambridge.
  • James Alison, 2009, Agency, w: Jans Qvortrup, William A. Corsaro, Michael-Sebastian Honig (red.), The Palgrave Handbook of Childhood Studies, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
  • James Alison, Prout Alan (red.), 1990, Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood, Routledge, London.
  • James Alison, Jenks Chris, Prout Alan, 1998, Theorizing Childhood, Blackwell Publishers, Oxford.
  • Jenks Chris, 1996, Childhood, Taylor and Francis, London.
  • Kenneth Kidd, 2011, Queer Theory’s Child and Children’s Literature Studies, „PMLA”, t. 126(1), s. 182–188.
  • Kincaid James R., 1998, Erotic Innocence: The Culture of Child Molesting, Duke University Press, Durham.
  • Kosofsky Sedgwick Eve, 1991, How to Bring Your Kids Up Gay, „Social Text”, nr 29, s. 18–27.
  • Kosofsky Sedgwick Eve, 1993, Tendencies, Duke University Press, Durham.
  • Kowalik-Olubińska Małgorzata, 2020, Od binarności do nowej fali — między modernizmem a post-modernizmem w nowej socjologii dzieciństwa, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2.
  • Lee Nick, 1998, Towards an Immature Sociology, „The Sociological Review”, t. 46(3), s. 458–482.
  • Linde Robin, 2019, The Rights of Queer Children: The Denial of Children’s Sexual Agency in the Convention on the Rights of the Child, „International Journal of Children’s Rights”, t. 27(4), s. 719–737.
  • Malone Karen, Tesar Marek, Arndt Sonja, 2020, Theorising Posthuman Childhood Studies, Springer Nature, Singapore.
  • Mukherjee Utsa, 2024, Queer Theory and Childhood Studies, w: Sarada Balagopalan, John Wall, Karen Wells (red.), The Bloomsbury Handbook of Theories in Childhood Studies, Bloomsbury Academic, London, s. 96–109.
  • Muñoz Jose E., 2009, Cruising Utopia: The Then and There of Queer Futurity, New York University Press, New York.
  • Oswell David, 2013, The Agency of Children: From Family to Global Human Rights, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Postman Neil, 1982, The Disappearance of Childhood, Delacorte Press, New York.
  • Prout Alan, 2005, The Future of Childhood: Towards the Interdisciplinary Study of Children, Routledge, London.
  • Prout Alan, 2011, Taking a Step Away from Modernity: Reconsidering the New Sociology of Childhood, „Global Studies of Childhood”, t. 1(1), s. 4–14.
  • Pump Andrew, 2017, Queer Kids: Innocence, Beauty, and Stupidity in an Ideological State Apparatus, w: Marcus P. J. Bohlmann (red.), Misfit Children: An Inquiry into Childhood Belongings, Lexington Books, Lanham.
  • Rosky Clifford, 2012, Fear of the Queer Child, „Buffalo Law Review”, t. 61(3).
  • Ryan Kevin, 2012, The New Wave of Childhood Studies: Breaking the Grip of Bio-Social Dualism?, „Childhood”, t. 19(4), s. 439–452.
  • Shildrick Margrit, 2009, Dangerous Discourses of Disability, Subjectivity, and Sexuality, Palgrave MacMillan, Basingstoke.
  • Spyrou Spyros, 2018, Disclosing Childhoods: Research and Knowledge Production for a Critical Childhood Studies, Palgrave Macmillan, London.
  • Spyrou Spyros, 2019, An Ontological Turn for Childhood Studies?, „Children and Society”, t. 33(4), s. 316–323.
  • Spyrou Spyros, Rosen Rachel, Cook Daniel Thomas, 2019, Reimagining Childhood Studies, Bloomsbury Academic, London.
  • Tisdall E. Kay M., Punch Samantha, 2012, Not so “new”? Looking Critically at Childhood Studies, „Children’s Geographies”, t. 10(3), s. 249–264.
  • Valentine Kylie, 2011, Accounting for Agency, „Children and Society”, t. 25(5), s. 347–358.
  • Walton Ellie, 2021, The Queer Child Cracks: Queer Feminist Encounters with Materiality and Innocence in Childhood Studies, „Childhood”, t. 28(3), s. 333–345.
  • Warner Michael,1991, Introduction: Fear of a Queer Planet, „Social Text”, t. 29(1), s. 3–17.
  • Watson Nick, 2012, Theorizing the Lives of Disabled Children: How Can Disability Theory Help?, „Children and Society”, t. 26(3), s. 192–202.
  • Wickenden Mary, 2019, Reimagining Disabled Children with Childhood Studies: The Challenge of Difference, w: Spyros Spyrou, Rachel Rosen, Daniel Thomas Cook (red.), Reimagining Childhood Studies, Bloomsbury Academic, London.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 3 4 5 6 7 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.