Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 66 Nr 1 (2022)

Artykuły i rozprawy

Bezmiar miar i praktyki niewymierności. Kilka refleksji na marginesie badań bezsensu w szkole

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2022.66.1.7
Przesłane: 21 marca 2022
Opublikowane: 15 czerwca 2022

Abstrakt

Artykuł dotyczy nadmiaru procedur mierzenia w polskiej szkole i sprzeciwiających się im praktyk niewymierności podejmowanych przez młodych ludzi. Nadmiar pomiarów w szkole omówiony został w kontekście trzech aspektów procesu edukacyjnego: (1) ilości aktywności i treści programowych, (2) oceniania szkolnego oraz (3) kryteriów i reguł unifikujących indywidualność uczniów. Uczniowskie strategie radzenia sobie z bezmiarem miar w szkole opierają się na relatywizacji, dekoncentracji i rezygnacji z działań. Empiryczną podstawą tekstu są wyniki jakościowych badań doświadczania bezsensu w szkole przez uczniów i uczennice.

Bibliografia

  • Adrjan Beata, 2011, Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Impuls, Kraków.
  • Baudrillard Jean, 2006, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, tłum. Sławomir Królak, Sic!, Warszawa.
  • Bauman Zygmunt, 2012, O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo, tłum. Patrycja Poniatowska, Wydawnictwo DSW, Wrocław.
  • Bień Dominik, 2020, Transformatywny intelektualista w polskiej tradycji pedagogicznej i politycznej przełomu XIX i XX wieku, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 9-32.
  • Czerepaniak-Walczak Maria, 2020, Kultura szkoły, jej trwanie i zmiana. O sile oddziaływania „gramatyki szkoły”, „Czas Kultury”, nr 1, s. 13-18.
  • Filiciak Mirosław, Danielewicz Michał, Halawa Mateusz, Mazurek Paweł i Agata Nowotny, 2010, Młodzi i media. Nowe media z uczestnictwo w kulturze, SWPS, Warszawa. Pobrano z: https://depot.ceon.pl/handle/123456789/612 [21.03.2022].
  • Foucauld Michel, 1993, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. Tadeusz Komendant, Alatheia, Warszawa.
  • Graeber David, 2019, Praca bez sensu. Teoria, tłum. Mikołaj Denderski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
  • Groenwald Maria, 2015, O wstydzie w sytuacjach oceniania szkolnego i konsekwencjach doświadczania go przez uczniów, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych”, nr 1(17), s. 63-82.
  • Hyers Lauri L., 2018, Diary Methods: Understanding Qualitative Research, Oxford University Press, Oxford.
  • Jaskulska Sylwia, 2009, Ocena zachowania w doświadczeniu gimnazjalistów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • Kabzińska Karolina, 2017, Zblazowanie jako strategia adaptacyjna w kulturze nadmiaru, „Media i Społeczeństwo”, nr 7, s. 76-89.
  • Kaufmann Jean-Claud, 2010, Wywiad rozumiejący, tłum. Alina Kapciak, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Klus-Stańska Dorota, 2012, Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji, „Forum Oświatowe”, nr 1(46), s. 21-40.
  • Koterwas Agnieszka, 2020, Doświadczenie dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Kvale Steinar, 2012, Prowadzenie wywiadów, tłum. Agata Dziuban, PWN, Warszawa.
  • Marody Mirosława, 2015, Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Scholar, Warszawa.
  • Merton Robert, 2002, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, tłum. Ewa Morawska, Jerzy Wertenstein-Żuławski, PWN, Warszawa.
  • Mikiewicz Piotr, 2016, Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, PWN, Warszawa.
  • Morbitzer Janusz, 2018, W poszukiwaniu nowych (meta)modeli edukacji XXI wieku, „Studia edukacyjne”, nr 5, s. 7-29.
  • Ostaszewski Krzysztof, 2012, Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży, „Edukacja”, nr 4(120), s. 22-38.
  • Przewłocka Jadwiga, 2015, Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
  • Saint-Exupéry Antoine de, 1995, Mały Książę, tłum. J. Karczmarewicz-Fedorowska, Wydawnictwo Kama, Warszawa.
  • Sitek Michał, 2014, Miejsce egzaminów zewnętrznych w systemach edukacyjnych i polityce edukacyjnej, w: Roman Dolata, Michał Sitek (red.), Raport o stanie edukacji 2014, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, s. 11-30.
  • Siuda Piotr, Stunża Grzegorz red., 2012, Dzieci sieci. Kompetencje komunikacyjne najmłodszych, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk.
  • Sojak Radosław, 2013, Strach przed różnicą. O niedomiarze sensu w kulturze nadmiaru, „Kultura Współczesna”, nr 1(76), s. 152-165.
  • Szlendak Tomasz, 2013, Kultura nadmiaru w czasach niedomiaru, „Kultura Współczesna”, nr 1(76), s. 7-26.
  • Szpunar Magdalena, 2019, Kwantyfikacja rzeczywistości. O nieznośnym imperatywie policzalności wszystkiego, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 62, nr 3(239), s. 95-104.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.