Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 48 Nr 1 (2004): Socjologia wobec dyskursu

Artykuły i rozprawy

Między koncepcją świadectwa a ideologicznym uwikłaniem fotografii

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2004.48.1.8
Przesłane: 7 listopada 2024
Opublikowane: 17 marca 2004

Abstrakt

The aim of this article is to reveal different conceptions of photography, with special stress on one of the basic problems of photography — the relation between photo images and reality. The awareness of this discussion and different points of view seem to be important for researchers interested in the field of visual sociology and sociology of photography.
This article consist of two main parts. The first part presents those conceptions of photography which explore the idea of ontological identity between photographical images and pre-photographical situations. Works of a few classical authors are described at this point: W. Benjamin, A. Bazin, R. Barthes, S. Sontag. Contrary to these conceptions, we may find different ways of analyzing images as subjects involved in ideology. The second part is devoted to these issues. The authors like J. Tagg, V. Burgin, Jo Spence examine images as a political tool, which is always used by different groups in their particular interests. J. Tagg uses the philosophical conceptions of Foucault (power/knowledge) and Althusser (ideology). The last author presented in this overview of modern photographical theories is V. Flusser with his idea of philosophy of photography understood as a philosophy of freedom.

Bibliografia

  • Barthes R., 1971, Trzeci sens. Poszukiwania na podstawie kilku fotogramów z filmów S. N. Eisensteina, tłum. R. Wyborski, „Kino”, nr 11.
  • Barhes R., 1985, Retoryka obrazu, tłum. Z. Kruszyński, „Pamiętnik Literacki”, nr 3.
  • Barthes R., 1996, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa.
  • Barthes R., 2000, Mitologie, Wydawnictwo KR, Warszawa.
  • Bazin A., 1963, Ontologia obrazu fotograficznego, w: Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, WAiF, Warszawa.
  • Benjamin W., 1975a, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, w: Twórca jako wytwórca, tłum. J. Sikorski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  • Benjamin W., 1975b, Mała historia fotografii, w: Twórca jako wytwórca, tłum. J. Sikorski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  • Brogowski L., 2002, Koniec fotografii. Ideologia uprzywilejowanych chwil i kryzys świadomości estetycznej, „Format”, nr 41.
  • Burgin V., 1982, Thinking Photography, Macmillan, London.
  • Czeczot-Gawrak Z., 1982, Współczesna francuska teoria filmu, Ossolineum, Wrocław.
  • Demby Ł., 2002, Poza rzeczywistością. Spór o wrażenie realności w historii francuskiej myśli filmowej, Rabid, Kraków.
  • Dorfles G., 1973, Człowiek zwielokrotniony, tłum. T. Jekiel, I. Wojnar, PIW, Warszawa.
  • Flusser V., 1983, Towards a Philosophy of Photography, European Photography, Göttingen.
  • Foucault M., 1977, The Political Function of the Radical Philosophy, „Radical Philosophy”, Summer.
  • Foucault M., 2000, Historia seksualności, tłum. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski, Czytelnik, Warszawa.
  • Green D., 1986, Veins of Resemblance, w: P. Holland, J. Spence, S. Watney (red.), Photography/Politics: Two, Commedia Publishing Group, London.
  • Hall S., 1984, Introduction to Media Studies at the Centre, w: S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, P. Willis (red.), Culture, Media, Language, Centre for Contemporary Cultural Studies, Birmingham.
  • Hall S., 1997, Kodowanie i dekodowanie, tłum. W. Lipnik, I. Siciński, „Przekazy i Opinie”, nr 1–2.
  • Kahmen V., 1984, Fotografia jako sztuka, „Obscura” nr 6.
  • Kumor A., 1969, Fotografia jako odtwarzanie rzeczywistości. Waltera Benjamina teoria fotografii, „Fotografia”, nr 1.
  • Lisiewicz M., 2000, Trzecie znaczenie: granice interpretacji, „Format”, nr 37.
  • Marczyk J., 2001, Jak mierzyć światło, „Pozytyw” nr 29.
  • Mrozowski M., 2001, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Aspra-Jr, Warszawa.
  • Sauerland K., 1986, Od Diltheya do Adorna. Studia z estetyki niemieckiej, PIW, Warszawa.
  • Sepanen J., 1998, A Short History of British Photography Theory, History, Ideology and Representational Practices (tekst w posiadaniu autora).
  • Shapiro J. M., 1988, The Politics of Representation. Writing Practices in Biography. Photography, and Policy Analysis, The University of Wisconsin Press, Wisconsin.
  • Sontag S., 1982, O fotografii w obrębie humanistyki, tłum. S. Magala, „Obscura”, nr 1.
  • Sontag S., 1986, O fotografii, tłum. S. Magala, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
  • Spence J., Holland P., Watney S. (red.), 1986, Photography/Politics: Two, Commedia Publishing Group, London.
  • Strinati D., 1995, Wprowadzenie do kultury popularnej, tłum. W. J. Burszta, Zysk i S-ka, Poznań.
  • Tagg J., 1986, The Silent Picture Show, w: S. Bezencenet, P. Corrigan (red.), Photographic Practices: Towards Different Image, Commedia Publishing Group, London.
  • Tagg J., 1988, The Burden of Representation. Essays on Photographies and Histories, Macmillan, London.
  • Watney S., 1986, On the Institutions of Photography, w: P. Holland, J. Spence, S. Watney (red.), Photography/Politics: Two, Commedia Publishing Group, London.
  • Webster F., 1980, The New Photography. Responsibility in Visual Communication, John Calder Publishers, London.
  • Wells L., 1997, Thinking about Photography, Debates, Historically and Now, w: L. Wells, Photography. A Critical Introduction, Routledge, London.
  • Zawojski P., 2002, Fotografia cyfrowa, w: M. Hopfinger (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.