Tom 67 Nr 3 (2023): Ukraina i Polska 2022 — wobec inwazji Rosji
Artykuły i rozprawy
Putler, Putinna i Śmierć: Wojna Rosji przeciw Ukrainie w cartoonach i plakatach politycznych
Deutschlandfunk Kultur, Berlin
Abstrakt
Wojna Rosji z Ukrainą znajduje odzwierciedlenie także w karykaturach politycznych. Każdy dowcip rysunkowy jest wypowiedzią polityczną i formą psychologicznego radzenia sobie z przemocą, lękiem i zagożeniem. Polscy karykaturzyści nawiązują do zbiorowej pamięci wojny i okupacji we własnym społeczeństwie. Zlewają Putina i Hitlera w jedno oraz czerpią z żywych tradycji, takich jak choćby wypędzanie zimy przez palenie i topienie słomianej lalki Marzanny. W tempore belli, a więc w czasach wojny, zmienia się ona w Putinnę. Ale cartoony europejskich twórców pokazują rosyjskiego prezydenta z różnych perspektyw. Tekst skupia się na karykaturze jednoobrazkowej i jej związkach z wydarzeniami świata rzeczywistego oraz przekładach tego świata na obraz i tekst. W kontekście tego, co i jako kto ukazywani są za jej pomocą Putin i Zełenski, autora interesują pytania, na jakich poziomach operują cartoony i plakaty polityczne, do jakich innych treści kultury się odwołują i wreszcie jakie funkcje polityczne, socjologiczne, psychologiczne i artystyczne pełnią. Na użytek tego tekstu autor prowadził badania nad ikonografią i ikonotekstem rosyjskiej wojny w Ukrainie w cartoonach i plakatach politycznych, które ukazały się od momentu wybuchu wojny do połowy kwietnia.
Bibliografia
- Andriejew Daniił Leonidowicz, 2010, Roza mira, Eksmo, Moskwa.
- Arendarska Justyna, Łada-Konefał Agnieszka, Sendhardt Sebastian, 2022, Sąsiedztwo w ramach. Polacy i Niemcy o sobie nawzajem w przekazie prasowym, tłum. fragm. z jęz. Niemieckiego Arkadiusz Dziura, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
- Artinger Kai, 2000, Das politische Plakat. Einige Bemerkungen zur Funktion und Geschichte, w: Kai Artinger (red.), Die Grundrechte im Spiegel des Plakats 1919 bis 1999, Deutsches Historisches Museum, Berlin, s. 15–22.
- Berner Horst, Hamann Volker, 2021, Das große Lucky Luke Lexikon, Egmont, Berlin.
- Bohdanowicz Antoni, 2014, Putin straszy faszystami, tymczasem w Europie to oni są jego największymi zwolennikami, „Na temat”, 16.04.2014 (https://natemat.pl/98917,putin-straszy-faszystami-tymczasem-w-europie-to-oni-sa-jego-najwiekszymi-zwolennikami [15.04.2022]).
- Boyer-Brun de Nîmes Jacques-Marie, 1792, Histoire des caricatures de la révolte des Français, t. 1, Journal Du Peuple, Paris (https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b86133832, https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k30424013 [15.04.2022]).
- Bralczyk Jerzy (red.), 2005, Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Brüggmann Mathias, 2022, Schwierige Entscheidung, „Handelsblatt”, nr 56 z dn. 21.3.2022, s. 16.
- Coupe William A., 1969, Observations on a Theory of Political Caricature, „Comparative Studies in Society and History”, nr 1.
- Doroszewski Witold (red.), 1961, Słownik języka polskiego, Państowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, t. 3: H–K.
- Dössel Christine, Matzig Gerhard, 2022, Heute in der Schlacht schau auf mich, „Süddeutsche Zeitung”, nr 64 z dn. 18.03.2022, s. 11.
- Gardes Jean-Claude, 2005, La caricature en guerre: Allemagne, 1914–1918, „Le Temps des Medias”, nr 4.
- Gnauck Gerhard, 2022, Abrücken von den Banditen im Kreml, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, nr 70 z dn. 24.3.2022, s. 4.
- Golanska Joanna, 2019, Melon, czyli ten.melon (https://pogaducha.pl/odcinek62/, 11.04.2019 [15.04.2022]).
- Górska Hanna, Lipiński Eryk, 1977, Z dziejów karykatury polskiej, Wiedza Powszechna, Warszawa.
- Grünewald Dietrich (red.), 2002, Politische Karikatur. Zwischen Journalismus und Kunst, VDG, Weimar.
- Grünewald Dietrich (red.), 2016, Visuele Satire. Deutschland im Spiegel politisch-satirischer Karikaturen und Bildergeschichten, Ch. A. Bachman Verlag, Berlin.
- Hagen Manfred, 1978, Das politische Plakat als zeitgeschichtliche Quelle, „Geschichte und Gesellschaft”, nr 3, s. 412–436.
- Hallberg Kristin, 2017, Literaturoznawstwo a badania nad książką obrazkową, tłum. Hanna Dymel-Trzebiatowska, w: Małgorzata Cackowska, Hanna Dymel-Trzebiatowska, Jerzy Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie, Instytut Kultury Popularnej, Poznań, s. 49–56.
- Jackson Bruce, 2000, Lazio’s Finger, „Artvoice”, nr 2 z dn. 2.11.2000, cyt. za: Villanueva Vanessa, 2013, Political Cartoons: Visual Framing, Emotional Response, and Their Correlation to Persuasiveness, w: Catherine Quinlan, Nathalie Joseph (red.), Outstanding Academic Papers by Students, Figueroa Press, Los Angeles, s. 83.
- Janicki Mariusz, Sondaż: Polacy a wojna, „Polityka”, nr 14(3357) z dn. 30.03.–5.04.2022, s. 18–21.
- Janion Maria, 2000, Zmierzch paradygmatu, w: Maria Janion, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?, Sic!, Gdańsk, s. 4–11.
- Janion Maria, 2004, Wampir. Biografia romantyczna, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
- Judenkova Tatjana, 2019, “I love variety…”. Ilya Repin’s Indefatigable Novelty across Time and Genre, „The Tretyakov Gallery Magazine”, nr 1.
- Kamps Johannes, 1998, Plakat, Niemeyer, Bonn.
- Knieper Thomas, 2002, Die politische Karikatur: eine journalistische Darstellungsform und deren Produzenten, Halem Verlag, Köln.
- Knightley Phillip, 2003, The Eye of War. Words and Photographs of the Front Line, Smithsonian Books, London.
- Konstantynów Dariusz, 2018, Pogromy i inne akty przemocy fizycznej wobec Żydów w zwierciadle rysunków z pracy polskiej (1919–1939), w: Pogromy Żydów na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, t. 1: Literatura i sztuka, red. Sławomir Buryła, Instytut Historii PAN, Warszawa, s. 321–362.
- Kopaliński Władysław, 1990, Słownik symboli, Wiedza Powszechna, Warszawa.
- Kozak Łukasz, 2021, Upiór. Historia naturalna, Fundacja Evivva L’arte, Warszawa.
- Krüger Karen, 2022, Wie man den Infokrieg gewinnt, „Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung”, nr 12 z dn. 27.03.2022, s. 33–34.
- Lechoń Jan, 1920, Herostrates, w: Jan Lechoń, Karmazynowy poemat, Towarzystwo Wydawnicze, Warszawa.
- Leon-Dufour Xavier (red.), 1994, Słownik teologii biblijnej, tłum. i oprac. Kazimierz Romaniuk, Pallottinum, Poznań.
- Łuba Arkadiusz, 2021a, Spitze Nadeln. Die polnische Kultur der politischen Karikatur, „Osteuropa”, nr 3, s. 131–153.
- Łuba Arkadiusz, 2021b, Zeitungscomic, politischer Cartoon. Analysen, w: Handbuch Polnische Comickulturen nach 1989, Kalina Kupczyńska, Renata Makarska (red.), Ch. A. Bachman Verlag, Berlin, s. 137–141.
- Małkowska Monika, 2017, Jacek Frąś. melon pisany z małej — wystawa, (https://kulturadostepna.pl/wydarzenie/jacek-fras--melon-pisany-z-malej---wystawa [15.04.2022]).
- Mateja Magdalena, Ciesielski Piotr, 2015, Nowy wymiar publicystyki Politycznej? Memy jako forma krytyki Hanny Gronkiewicz-Waltz, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 58, nr 3 (223), s. 659–676.
- melon, 2020, Pretensje, W.A.B., Warszawa.
- Miedwiediew Dmitrij, 2022, О Польше (https://vk.com/wall53083705 54494 [15.04.2022]).
- Morawski Stefan, 1961, Wstęp, w: Stefan Morawski, Satyra — Plakat Mieczysława Bermana [katalog], Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Warszawa.
- Nast Thomas, 1871, That’s What’s the Matter: As Long as I Count the Votes, What are You Going to Do about It?, „Harper’s Weekly”, nr 771 z dn. 7.10.1871, s. 944 (https://www.loc.gov/resource/ds.12564/ [15.04.2022]).
- Nikolajeva Maria, Scott Carole, 2006, How Picturebooks Work, Routledge, New York–London.
- Ohl Michael, 2018, Stachel und Staat. Eine leidenschaftliche Naturgeschichte von Bienen, Wespen und Ameisen, Droemer Knaur, München.
- Petoia Erberto, 2003, Wampiry i wilkołaki. Źródła, historia, legendy od antyku do współczesności, Universitas, Kraków.
- Plöckinger Othmar, 2011, Geschichte eines Buches: Adolf Hitlers „Mein Kampf“: 1922–1945, Oldenbourg Verlag, München.
- Prakke Hendricus Johannes, 1963, Bild und Plakat. Zwei Studien, Van Gorcum & Comp. N.V., Assen.
- Putin Władimir, 2021, Über die historische Einheit der Russen und der Ukrainer, „Osteuropa”, nr 7, s. 51–66.
- Putin Władimir, 2022a, Mowa otwierająca spotkanie poświęcone środkom wsparcia społeczno-gospodarczego dla regionów z dn. 16.03.2022 (http://kremlin.ru/events/president/news/67996 [15.04.2022]).
- Putin Władimir, 2022b, Orędzie do narodu z dn. 21.02.2022 (http://kremlin.ru/events/president/news/67828 [15.04.2022]).
- Putin Władimir, 2022c, Przemówienie z dn. 24.02.2022 (http://kremlin.ru/events/president/news/67843 [15.04.2022]).
- Sikorski Tomasz, 2009, Karykatura polityczna jako źródło do badań nad historią Drugiej Rzeczypospolitej. Postulaty badawcze, „Historia i Polityka”, nr 1.
- Stanaszek Łukasz Maurycy, 2016, Wampiry w średniowiecznej Polsce, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
- Stoker Bram, 1897, Dracula, Archibald Constable & Co., Westminster [London].
- Szarota Tomasz, 1986, Niemcy i Polacy. Wzajemnie postrzeganie i stereotypy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Sztandera Marcin, 2022, Polsko-ukraińskie święto wiosny w Kielcach. Utopili Putinnę w rzece i pomogli jej kijem, „Gazeta Wyborcza. Kielce”, 20.03.2022 (https://kielce.wyborcza.pl/kielce/7,47262,28242603,polsko-ukrainskie-swieto-wiosny-w-kielcach-utopili-putinne.html [15.04.2022]).
- Szyłak Jerzy, 2013, Komiks w szponach miernoty, timof comics, Warszawa.
- Szyłak Jerzy, 2017, Jak czytać komiksy i właściwie po co?, „Jednak Książki”, nr 8, s. 149–168.
- „The Economist”, 2014, The New World Order, z dn. 22.–28.03.2014 (https://www.economist.com/weeklyedition/2014-03-22 [15.04.2022]).
- Toeplitz Krzysztof Teodor, 1985, Sztuka komiksu. Próba definicji nowego gatunku artystycznego, Czytelnik, Warszawa.
- Tuszyńska Agata, 2022, Esej wygłoszony w ramach Kultur im Kanzleramt: Literarische Stimmen eines starken Europas w Berlinie dn. 28.03.2022 r. Reprint wersji skróconej w jęz. niemieckim, w: Agata Tuszyńska, Die Geschichte ist uns in die Quere gekommen [tytuł od redakcji gazety], tłum. z jęz. polskiego Olaf Kühl, „Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung”, nr 13 z dn. 3.04.2022, s. 35. Oryginalny tekst polski dzięki uprzejmości tłumacza.
- Uszkałow Ołeksandr, 2012, Fabryka futbolu, tłum. Michał Petryk, w: Monika Sznajderman, Serhij Żadan (red.), Dryblując przez granicę. Polsko-ukraińskie Euro 2012, Czarne, Wołowiec, s. 169–198.
- Wincencjusz-Patyna Anita (red.), 2020, Admirałowie wyobraźni. 100 lat polskiej ilustracji w książkach dla dzieci i młodzieży, Dwie Siostry, Warszawa.
- Winkler Heinrich August, 2022, Was Putin mit Hitler verbindet, „Die Zeit”, nr 11 z dn. 10.03.2022, s. 8.
- Winniczuk Lidia (red.), 1986, Słownik kultury antycznej, Wiedza Powszechna, Warszawa.
- Zabużko Oksana, 2022a, Planeta Piołun, tłum. Katarzyna Kotyńska, w: Oksana Zabużko, Planeta Piołun, Agora, Warszawa, s. 31–104.
- Zabużko Oksana, 2022b, Ukraina — własnym głosem, tłum. Joanna Majewska, w: Oksana Zabużko, Planeta Piołun, Agora, Warszawa, s. 215–220.
- Zehnpfennig Barbara, 2006, Hitlers „Mein Kampf” — Eine Interpretation, Verlag Wilhelm Fink, München.
- Żebrowski Rafał, 2020, Herostrates… nasz i powszechny, „Gazeta Powszechna”, 5.01.2020 (https://solidaryzm.eu/2020/01/05/herostrates-nasz-i-powszechny-rafal-zebrowski/ [15.04.2022]).
Downloads
Download data is not yet available.