Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 68 No. 4 (2024): Caring For Wellbeing

Articles and essays

Tourism and well-being. Experiences of individual tourists as presented in travel blogs

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2024.68.4.3
Submitted: April 10, 2024
Published: December 17, 2024

Abstract

One of the widely available and popular ways to improve well-being available to modern people is tourism. This activity is eagerly undertaken in Poland, and there is a noticeable increase in interest in this form of spending leisure time. Both well-being and tourism are complex and changing phenomena, depending on socio-cultural patterns, economic and political influences, as well as preferred lifestyles. The popularity of individual tourism is growing with the development of social media. Tourist blogs are personal documents on the basis of which one can reconstruct the image of the authors' world and their characteristics (e.g. intentions, beliefs, personality traits, attitudes), identify topics conveyed and left unsaid, describe the authors' values, self-presentations and their transformations. The aim of the article is to examine the experience of individualized tourism and show its connections with the well-being of the individual on the example of Polish-language travel blogs. The study is exploratory in nature and involves qualitative content analysis. The article sought answers to the questions: How does the experience of a blogger/tourist relate to well-being? Which aspects of well-being are so important to bloggers that they are included in their stories and made public? What role does well-being play in the tourist experience?

References

  1. Atkinson Sarah i in., 2020, Being Well Together: Individual Subjective and Community Wellbeing, „Journal of Happiness Studies”, t. 21, s. 1903–1921 (https://doi.org/10.1007/s10902-019-00146-2).
  2. Buchner Anna, Maryl Maciej, 2016, Nowi literaci. Warsztat twórczy blogerów w kontekście współczesnych przemian kultury literackiej, w: Wojciech Doliński, Jerzy Żurko, Katarzyna Grzeszkiewicz-Radulska, Sylwia Męcfal (red.), Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  3. Budzyńska Ewa, 1998, Ciągłość i zmiana tradycji kulturowej rodziny śląskiej, w: Leon Dyczewski, Dariusz Wadowski (red.), Kultura dnia codziennego i świątecznego w rodzinie, KUL, Lublin.
  4. Canavan Brendan, 2020, Let’s Get This Show on the Road! Introducing the Tourist Celebrity Gaze, „Annals of Tourism Research”, t. 82: 102898 (https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102898).
  5. Cohen Eric, 1979, A Phenomenology of Tourist Experience, „Sociology”, t. 13(2), s. 179–201 (https://doi.org/10.1177/003803857901300203).
  6. Cynarski Wojciech, 2017, Czas wolny, turystyka i rekreacja w perspektywie socjologicznej, Universitas, Kraków.
  7. Diener Ed, Suh Eunkook, Oishi Shieghiro, 1997, Recent Findings on Subjective Well-Being, „Indian Journal of Clinical Psychology”, t. 24(1), s. 25–41.
  8. DSouza Komal, Shetty Ankitha, 2024, Tourism and Wellbeing: Curating a New Dimension for Future Research, „Cogent Social Sciences”, t. 10(1): 2319705 (https://doi.org/10.1080/23311886.2024.2319705).
  9. Forgeard Marie J.C., Jayawickreme Eranda, Kern Margaret L., Seligman Martin E.P., 2011, Doing The Right Thing: Measuring Wellbeing For Public Policy, „International Journal of Wellbeing”, t. 1(1), s. 79–106 (doi.org/10.5502/ijw.v1i1.15).
  10. Giddens Anthony, 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  11. Giza-Poleszczuk Anna, 2005, Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  12. Gregor Bogdan, Kaczorowska-Spychalska Dominika, 2016, Blogi w procesie komunikacji marketingowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  13. Gumkowska Anna, Maryl Maciej, Toczyski Piotr, 2009, Blog to… blog. Raport z badania jakościowego zrealizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Gazeta.pl., Agora SA., Warszawa.
  14. Guzek Monika, 2019, Millenialsi — nowe pokolenie migrantów?, w: Klaudia Pujer (red.), Humanistyka i nauki społeczne: doświadczenia, konteksty, wyzwania, t. 11, Exante Wydawnictwo Naukowe, Wrocław.
  15. Hsee Chrisopher K., Yang Adelle X., Wang Lianyan, 2010, Idleness Aversion and the Need for Justified Busyness, „Psychological Science”, t. 21(7), s. 926–930 (https://www.jstor.org/stable/41062447).
  16. Jazukiewicz Iwona, 2017, Pasja jako istotny wymiar doświadczania pracy, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 20, nr 2.
  17. Kane Pat, 2007, Not Wellbeing, but Wellbecoming, „The Guardian”, 26 lutego.
  18. Kansky Jessica, Diener Ed, 2017, Benefits of Well-Being: Health, Social Relationships, Work, and Resilience, „Journal of Positive Psychology and Wellbeing”, t. 1(2), s. 129–169.
  19. Karaś Dominika, 2019, Pojęcia i koncepcje dobrostanu: przegląd i próba uporządkowania, „Studia Psychologica: Theoria et Praxis”, t. 19, nr 2, s. 5–23 (https://doi.org/10.21697/sp.2019.19.2.01).
  20. Kochanek Patrycja, 2018, Blogi podróżnicze — nowa forma komunikacji dzieci, dla dzieci czy o dzieciach?, „Orbis Linguarum”, t. 51, s. 329–342.
  21. Knast Patrycja Kinga, 2018, Esej o aktualność teorii Stuarta Halla w kontekście badań nad blogosferą, „Kultura — Społeczeństwo — Edukacja”, t. 13, nr 1 (https://doi.org/10.14746/kse.2018.13.11).
  22. Krajewski Marek, 2015, Pasja i formy jej degeneracji, w: Maria Dudzikowa, Marian Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych — profesorowie, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  23. Kuczamer-Kłopotowska Sylwia, 2018, Rola Google w komunikowaniu treści blogów w segmencie polskich młodszych millenialsów, „Zarządzanie w Kulturze”, t. 19, nr 2.
  24. Magano José, Leite Ângela, 2021, Destination Emotions, Loneliness, and Reasons to Travel: Predictors and Moderators of Tourism Well-Being, „African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure”, t. 10(4), s.1321–1338.
  25. Maj Agnieszka, 2013, Analiza treści, w: Makowska Marta (red.), Analiza danych zastanych, Scholar, Warszawa.
  26. Maryl Maciej, 2021, Blog jako „dziennik elektroniczny”. Analiza genologiczna blogów pisarzy, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 66, z. 2.
  27. Meinel Christoph, Broß Justus, Berger Philipp, Hennig Patrick, 2015, Blogosphere and ist Exploration, Springer-Verlag, Berlin–Heidelberg.
  28. Mikusova Marie, Vrdoljak Raguz Ivona, Horvathova Petra, 2023, Economic and Social Aspects of Three Generations Well-Being. Czech Study, „Economic Research — Ekonomska Istraživanja”, t. 36(1): 2106263 (https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2106263).
  29. Morozova Irina, 2016, Blog podróżniczy jako przestrzeń dla kreowania i komunikowania wzorców podróży, „Folia Turistica”, nr 40, s. 119–133.
  30. Popiołek Malwina, 2018, Czy można żyć bez Facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  31. Rabowska Aleksandra, 2016, Blogosfera — jak Internet zmienił komunikację i marketing?, „Media — Biznes — Kultura”, t. 1(1), s. 81–95 https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.16.005.6999).
  32. Ritzer George, 2001, Magiczny świat konsumpcji, tłum. Ludwik Stawowy, Muza, Warszawa.
  33. Rogoż Michał, 2023, Internetowe blogi jako sposób prezentacji miasta na przykładzie Krakowa, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia”, no 21, s. 460–474.
  34. Ruggeri Kai, Garcia-Garzon Eduardo, Maguire Áine, Matz Sandra, Huppert Felicia A., 2020, Well-Being Is More Than Happiness and Life Satisfaction: A Multidimensional Analysis of 21 Countries, „Health Qual Life Outcomes”, t. 18: 192 (https://doi.org/10.1186/s12955-020-01423-y).
  35. Ryff Carol D., Morozink Boylan Jennifer, Kirsch Julie A., 2021, Eudaimonic and Hedonic Well-Being, w: Matthew T. Lee, Laura D. Kubzansky, Tyler J. VanderWeele (red.), Measuring Well-Being, Oxford University Press, s. 192–135 (https://doi.org/10.1093/oso/9780197512531.003.0005).
  36. Seligman Martin E.P., 2011, Flourish, Simon & Schuster, New York.
  37. Sharif Marissa A., Mogilner Cassie, Hershfield Hal E., 2021, Having Too Little or Too Much Time Is Linked to Lower Subjective Well-Being, „Journal of Personality and Social Psychology”, t. 121(4), s. 933–947 (https://doi.org/10.1037/pspp0000391).
  38. Stasiak Andrzej, 2016, Doświadczenie — stary-nowy paradygmat turystyki, „Folia Turistica”, nr 41, s. 191–216.
  39. Stasiak Andrzej, 2022, Turystyka a jakość życia, w: Paweł Różycki (red.), Turystyka społeczna a jakość życia. Monografia naukowa. Przewodnik dobrych praktyk, Oficyna Wydawnicza „Wierchy”, Kraków.
  40. Śniadek Joanna, Zajadacz Alina, 2014, Turystyka i rekreacja a jakość życia mieszkańców Leszna, „Ekonomiczne Problemy Turystyki”, nr 1 (25).
  41. Vallerand Robert J., 2012, The Role of Passion in Sustainable Psychological Well-Being, „Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice”, t. 2: 1 (https://doi.org/10.1186/2211-1522-2-1).
  42. Voukelatou Vasiliki, Gabrielli Lorenzo, Miliou Ioanna, Cresci Stefano, Sharma Rajesh, Tesconi Maurizio, Pappalardo Luca, 2021, Measuring Objective and Subjective Well-Being: Dimensions and Data Sources, „International Journal of Data Science and Analytics”, t. 11, s. 279–309 (https://doi.org/10.1007/s41060-020-00224-2).
  43. Wieczorkiewicz Anna, 2005, Projekt turystycznego świata, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.
  44. Więckiewicz-Archacka Marta, 2019, Nlog, Prawda.org, Blog.art.pl. Pierwsze niekomercyjne platformy blogowe w Polsce i ich wpływ na rozwójsieci blogów, „Studia Medioznawcze”, t. 19, nr 1.
  45. Wiza Agata, 2016, Aktywność turystyczna osób starszych w kontekście jakości życia, „Turystyka Kulturowa”, nr 6.
  46. Zinczuk-Zielazna Joanna, 2021, Pasja studiowania a samoregulacja, emocje i jakość relacji akademickich, Wydawnictwo Rys, Poznań (DOI: 10.48226/978-83-66666-83-2).

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.